لارپوبلیکا امروز با مطرح کردن این پرسش که &#۳۹;پس از خروج آمریکا از برجام، دیگران چه خواهند کرد؟&#۳۹;، نوشت: باراک اوباما به خوبی از محدودیت های برجام آگاه بود، اما عقیده داشت که در جامعه مدنی ایران و طبقه حاکم بر آن کشور آنچنان تمایلی به غرب وجود دارد که می بایست مورد تشویق و حمایت قرار گیرد و به این ترتیب توافق را امضا کرد. اروپا در برابر آزمون سختی قرار گرفته تا ببیند که آیا سیاست خارجی واحدی دارد و آیا حاضر است وارد گود نبرد با واشنگتن بشود یا خیر. اروپا باید بداند که اگر عقب نشینی کند، دیگران مانند روسیه و چین و هند به سرعت جای خالی اش را پر و ایران با بی میلی، به سوی شرق خواهد رفت. 

گزارش نویس لارپوبلیکا ادامه داد:در سفر اخیرم به ایران به خوبی و از نزدیک شاهد علاقه ایرانی ها به داشتن یک زندگی عادی و توجهشان به غرب و حتی به آمریکا بودم. تحریم های جدید و برون مرزی واشنگتن علیه کشورهایی که از این پس با ایران معامله کنند را می توان قلدری یک قدرت توصیف کرد که قوانین خود را به قوانین جهان گستر مبدل می کند.حتی پیش از خروج از برجام نیز شرکت های اروپایی از ترس مجازات های دولت ترامپ، با ایران همکاری چندانی نداشتند و اگر اروپا واقعا به حمایت از توافق هسته ای اعتقاد دارد، باید خود را برای برخورد شدید با واشنگتن آماده کند. 

روزنامه ایتالیایی نوشت:اسرائیل و عربستان از تصمیم ترامپ ابراز شادمانی می کنند، اما هنوز برای دیدن نتیجه نهایی زود است. تقویت مخالفان در ایران و از سرگیری غنی سازی با هدف دستیابی به تسلیحات اتمی، به نفع هیچ کس نخواهد بود. اگر حسن روحانی بتواند در برابر مخالفان ایستادگی کند، آنوقت قادر به بسیج اروپا و روسیه و چین در جبهه واحدی علیه ترامپ خواهد بود. 

'ناتالی توچی' مدیر موسسه امور بین الملل و مشاور موگرینی که در گفت و گوهای مربوط به ایران شرکت داشته است، به لارپوبلیکا گفت توافق هسته ای بدون آمریکا در بلند مدت امکان پذیر نخواهد بود. ممکن است اروپا در ماه های آینده اقداماتی برای نجات برجام انجام دهد. برای مثال ممکن است خطوط اعتباری برای شرکت های اروپایی مایل به کار با ایران باز شود یا بحث برون مرزی بودن تحریم های امریکا مورد بازبینی قرار بگیرد، ایران در مذاکرات مربوط به مسائل مختلف منطقه ای شرکت داده شود و اقدام های مشترک دیگری همراه با روسیه و چین صورت گیرد. چنین مجموعه ای می تواند ایران را به ماندن در برجام ترغیب کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.