واکنش ها و تحلیل ها بر سر مساله خروج آمریکا از برجام همچنان ادامه دارد. برخی تحلیلگران وضعیت پیش آمده را با مشکلات داخلی مرتبط می دانند و معتقدند، داخل کشور اگر ارام بود، خسارت کمتری در سطح بین المللی متحمل می شدیم، در این باره فریدون مجلس کارشناس ارشد روابط بین الملل به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:

«خروج آمریکا از برجام یا به عبارت ساده تَر نادیده گرفتن برجام از سوى آمریکا غیر منتظره نبود. برجام آنچنان که انتظار مى رفت مى توانست به حضور فعالانه و متعارف ایران در عرصه سیاسى و اقتصادى بین المللى و تسریع در توسعه منجر شود. برجام حاصل مذاکرات طولانى براى ملغى کردن تحریم هاى ناشى از شش قطعنامه شوراى امنیت به دلیل زیاده روى احمدى نژاد در شعارهاى براندازى اسرائیل از صحنه روزگار و تبلیغ درباره توسعه انرژى هسته اى ایران بود.

با توافق برجام آن قطعنامه ها به حالت تعلیق درآمد، صادرات نفت فرونى یافت، سپرده هاى پولى ایران آزاد شد، معاملات با بویینگ و ایرباس آغاز شد. اما نهادهاى تندرو که جداً خواهان براندازى اسرائیل و تداوم خصومت با آمریکا و غرب هستند با اقدامات تند و مانورها و نمایش هاى تبلیغاتى و پرچم سوزى و شعار جهادى و سفارت سوزى بهانه هایى به دست اسرائیل و عربستان و آمریکا دادند که از مدتها پیش اجراى برجام را کند کرد.»

مجلسی در نهایت به رویارویی اسرائیل و ایران در سوریه اشاره کرد و گفت: « اخیراً تبلیغات جنگ طلبانه عربستان و اسرائیل تشدید شده و ترامپ با تغییرات وزرا و مشاوران و با به کارگیرى تندروترین اشخاص ضد ایرانى و اعلام خروج از برجام عملاً کابینه اى جنگى تشکیل داده است. اکنون انتظار مى رود تلاش شود تحریم هاى جدید نفتى و صنعتى و حمل و نقل بین المللى  برقرار و به شرکاى بین المللى نیز تحمیل شود. تهدید به اقدام نظامى از سوى اسرائیل در سوریه علیه منافع ایران بوده است. اکنون زمان شکیبایى و جلوگیرى از خطرات و خسارات احتمالى است. انتظار مى رود با توجیه نهادهاى تندرو بتوان از برخورد نظامى و درگیرى در جنگ فرسایشى جلوگیری کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.