طبق آنچه دامداران و قصابان عنوان می‌کنند" طی ماه‌های اخیر میزان تقاضا برای قاچاق دام زنده افزایش یافته و این موضوع موجب شده حجم کشتار دام در اکثر شهرها به ویژه تهران کم شود". این اتفاق به گفته واحدهای فروش گوشت منجر به تغییر قیمت شده است. به طوریکه رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان گوشت گوسفندی قیمت هر کیلو گوشت تازه با را ۵۰ هزار تومان و هر کیلوگرم دام زنده را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان دل، جگر و قلوه نیز به ایسنا، گفت: به دلیل کاهش حجم کشتار و واردات گوشت قرمز بدون آلایش، میزان دل، جگر و کله و پاچه در بازار کاهش یافته است.

به گفته غلامحسین شیرازی، افزایش قیمت دام زنده در بازار یکی از دلایل کاهش کشتار دام است و هر کیلوگرم دام زنده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود که باعث شده قیمت هر کیلوگرم دل و قلوه ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه نرخ مصوب در اختیار واحدهای صنفی قرار می‌دهد که با توجه به افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز، قیمت‌های مصوب فعلی قابل توجیه نیست و عملاً در حال حاضر واحدهای صنفی از نرخ گذاری خارج شده‌اند و قیمت دل و جگر در هر واحد صنفی با توجه به قیمت خرید، متفاوت است.

با این شرایط می‌توان گفت اتحادیه‌ای که هر سال نرخ مصوبی را برای واحدهای صنفی خود تعیین می‌کرد با توجه به نوسانات اخیر از نرخ گذاری رسمی خارج شده که برای حفظ و رعایت حقوق مشتری نیاز به نظارت دقیق اتحادیه است. همچنین با توجه به ادعای کاهش عرضه و کشتار دام زنده از سوی دست‌اندکاران، ممکن است برخی از واحدها از محصول تازه استفاده نکنند که برای جلوگیری از این اتفاق نیز بار دیگر حضور مستمر اتحادیه در بازرسی و نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی احساس می‌شود و دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی نیز در این زمینه باید نظارت‌شان پررنگ‌تر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.