بیشتر پرسش های مطرح شده درباره طرح جایگزین آمریکا پس از برجام و میزان همراهی اروپایی ها بود.

مشروح این نشست به شرح زیر است:

مجری: بسیار خوب از همه شما تشکر می کنم. امروز خوشحالم که با دو شخص از مقامات ارشد وزارت امور خارجه در مورد تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام صحبت می کنم. در ابتدا آن ها اظهارات خود را بیان می کنند و سپس پرسش و پاسخ شروع می شود.

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: سلام، شما همه اظهارات رئیس جمهور در مورد خروج از برجام را شنیده اید و همچنین بیانیه وزارت امور خارجه را مطالعه کرده اید . تحریم های اعمال شده  که رئیس جمهور در مورد آن صحبت کرد دارای دو مرحله سه ماهه و شش ماهه است. در مورد مرحله شش ماهه یک استاندازد کلی برای برنامه تحریم هاست پس این مختص به ایران نیست بلکه اغلب این طرح برای زمانی که است ما درصدد تحمیل تحریم ها یا تحمیل مجدد تحریم ها هستیم. ما در دوره شش ماه به شرکت های خارجی اجازه می دهیم که در طی این بازه زمانی به قراردادهای تجاری و اقتصادی خود پایان دهد و پول خود را از هر کجا که هدف تحریم است خارج کنند. در مورد ایران، ما درصدد هستیم با این اقدام تاثیر ناخواسته ای بر روی هم پیمانان و شرکای خود نگذاریم. بنابراین ما بر هزینه های این هدف که همان رژیم ایران است تمرکز می کنیم. دوره شش ماهه تحریم ها مرتبط با مسائل انرژی از قبیل نفت، مواد نفتی، پتروشیمی و تمامی تحریمهای جانبی مرتبط با آن است. برای نمونه می تواند به بانکداری و تحریم بانک مرکزی ایران اشاره کرد به این دلیل که بانک مرکزی ایران درگیر صادرات نفت و دریافت عواید آن دخالت دارد. اما دوره سه ماهه تحریم ها شامل مسائل حمل و نقل، کشتی رانی و بنادر است که آن ها به بخش انرژی و سیستم بانکداری مرتبط هستند. بنابراین معماری تحریم های ایران کاملا پیچیده است. علاوه بر تحریم دوره سه ماهه، وزارت خزانه داری آمریکا درصدد پایان دادن به مجوزهای ویژه در زمینه هواپیمای غیرنظامی به ایران هم مبادرت می کند. اما وزارت خزانه داری آمریکا به شرکت های خصوصی آمریکا که مجوز این کار را دارند همکاری می کند تا با پایان دادن به این مجوزها به شیوه منظم تاثیر ناخواسته بر این شرکت ها نگذارد

سوال: شما در اظهارات خود بیان کردید که این عواقب و پیامد ناخواسته بر شرکت ها دارد؟ آیا شما تضمین خاصی از جانب متحدان اروپایی خود دارید که آن ها در این زمینه با شما همراهی کنند؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: بنابراین ما می خواهیم به همکاری خود با اروپایی ها ادامه دهیم. ما با متحدان اروپایی خود از ماه دسامبر گذشته تاکنون هم در زمینه پرونده هسته ای و همچنین طیف وسیعی از تهدیدات ایران همکاری کرده ایم. همانطور که هم در اظهارات رئیس جمهور و هم در بیانیه وزارت امور خارجه مطرح شد هدف آمریکا ایجاد اجماع جهانی برای محدود و ممانعت ایران هم در حوزه هسته ای و هم در مسئله موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم می باشد. بنابراین رئیس جمهور از شش تا هفت حوزه به عنوان تهدیدات ایران مطرح کرده است که ما درصدد هستیم با ایجاد یک ائتلاف جهانی بر ایران فشار وارد کنیم تا رفتار خود را متوقف کند.

مقام ارشد وزارت امور خارجه دو: بنابراین به دلیل رفتار این کشور در منطقه و همچنین سایر فعالیت های آن، این شرکت ها نباید در ایران تجارت کنند.

سوال: پس تمام شرکت هایی در ایران حضور دارند باید خارج شوند؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه دو: ما قطعا درصدد هستیم تا آن را به انجام این کار تشویق کنیم.

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: بله

سوال: چرا؟ اگر شرکت های اروپایی از این اقدام خودداری کردند آیا شما آماده تحریم شرکت های آلمانی  و فرانسوی هستید؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه دو: این از جمله بحث هایی که است ما با اروپایی در میان خواهیم گذاشت. من فکر می کنم مشکل توافق هسته ای ایران در این بود که توانایی ما را برای فشار به ایران کاهش داده بود. ما آگاهی داریم آن ها به اقدامات خود در منطقه ادامه می دهند ولی توافق هسته ای صرفا مربوط به یک جنبه از رفتار ایران بود.

سوال: آیا متحدان اروپایی قصد دارند که با تحریم های ثانویه موافق کنند یا در مقابل آن مقاومت خواهند کرد؟ اگر آن ها در مقابل تحریم های ثانویه مقاومت کنند شما در مقابل ایران وضعیت بدتر از گذشته روبرو خواهید شد. پس شما واقعا نمی دانید که آیا حتی نزدیک ترین متحدان شما بخشی از ائتلاف جهانی علیه ایران هستند با خیر؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: پرزیدنت ترامپ در 12 ژانویه اعلام کرد که شرکای اروپایی چند ماه فرصت دارند تا به یک توافق مکملی با ایران دست پیدا کنند. اگر چه ما در این فرایند پیشرفت داشتیم ولی به نتیجه نرسید و توافق مکمل شکل نگرفت و ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای خارج شد. با این حال شما شاهد این مسئله بودید که رئیس جمهور ماکرون تنها چند دقیقه بعد از اظهارات ترامپ در توئیتی اشاره کرد که فرانسه مشتاق است بخشی از یک تلاش برای یک توافق گسترده تر از حوزه هسته ای علیه ایران باشد.

مقام ارشد وزارت امور خارجه دوم: همچنین مسئله یمن و سوریه.

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول: دقیقا؛ هم سوریه، یمن و جاهای دیگر، بنابراین شما قبلا شاهد بودید که امانوئل ماکرون تمایل خود را برای پیوستن به یک توافق گسترده تر علیه ایران را نشان داده است. همچنین از طرف عربستان سعودی شاهد بیانیه ای بودیم که از خروج آمریکا از برجام حمایت کردند  و همین اقدام از سوی اسرائیل هم انجام شد و رئیس جمهوربه وعده 12 ژانویه خود را عمل کرد.

سوال: آیا شما دقیقا مطمئن هستید که این اقدام خروج آمریکا از برجام می تواند ما را به موقعیت بهتری سوق دهد؟ 

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: بله ، این مسئله ما را وضعیت و مکان بهتری سوق خواهد داد. زیرا که برجام به اندازه کافی امنیت ملی آمریکا را محافظت نمی کرد.

سوال: چرا؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: زیرا این توافق به ایران اجازه خواهد داد که بر اساس بند غروب برجام، بعد از پایان محدوده زمانی تعیین شده در برجام غنی سازی خود را ادامه دهد.

سوال: در هفت سال

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول: بله

سوال: اما سطح غنی سازی ایران بعد از هفت سال به حدی نیست که این کشور بتواند سلاح هسته ای بسازد؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول: اما بعد از افشای پرونده ایران توسط اسرائیل ؛ مسئله تغییر کرد.

سوال: همه اطلاعات افشا شده توسط نتانیاهو خیلی قدیمی هستند.

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول: ما بارها تاکید کردیم که ایرانی ها دارای برنامه تسلیحات هسته ای هستند اما هیچ کسی نمی دانست تا زمانی که اسرائیلی ها به آرشیو هسته ای همراه با جزئیات گسترده دست پیدا کرده است. این به شیوه معناداری تقویت کرد که  تمام اظهارات ایرانی ها هم در دوره مذاکره و هم بعد از آن دروغ بوده است. 

سوال: رئیس جمهور در اظهاراتش بر این تاکید کرد که بر کشورهای که به برنامه هسته ای ایران کمک کرده اند را مورد تحریم قرار خواهد داد. اما در حقیقت شما تحریم ها را بر شرکت ها و کشورهایی که فعالیت اقتصادی انجام می دهند تحمیل می کنید. مهم این نیست که این کار به مسئله هسته ای مرتبط است یا خیر. درست است؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: ما در هنگام مذاکرات با ایران که منتهی به توافق هسته ای شد ما دارای یک معماری گسترده تحریم های ثانویه علیه این کشور بودیم. این تحریم ها کمابیش با CISADP در سال 2010 شروع شده است اما ما از تحریم های ثانویه به ندرت استفاده کرده ایم. تحریم های ثانویه اهرمی است که با تعامل با کشورها و شرکای خود برای ایجاد انزوای اقتصادی ایران استفاده کردیم. این کاری است که ما می خواهیم دوباره به آن متوسل شویم و این فقط مرتبط با شرکت های خارجی نیست بلکه بهره برداری از قدرت و نفوذ  از روشی است که قبلا آن را انجام داده ایم.

مقام ارشد وزارت امور خارجه دوم: دقیقا این یک عملکرد طولانی مدتی بوده است که از زمان ILSA در اواخر دهه 90 آمریکا به آن متوسل شده است. 

سوال: موضوع پافشاری شما در طول مذاکرات با اروپایی ها چی بود؟ آیا بند غروب برجام؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول:  بله

سوال: اما من دوباره می خواهم این سوال را مطرح کنم شما در این مرحله نمی دانید که اروپایی در مورد توافق مکمل چه کار خواهند کرد همچنین نمی دانید که آیا آن ها در مقابل تحریم های ثانویه از شرکت های خود حمایت می کنند؟  و شما نمی دانید که اروپا متحد اصلی خود در مقابل خروج آمریکا از توافق چه اقدامی انجام می دهد؟

 مقام ارشد وزارت امور خارجه دوم : ما در حال مذاکره با اروپایی ها در این زمینه هستیم.

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول : ما با آن ها در مورد پلن B مذاکره نکرده ایم بلکه صرفا مذاکرات ما بر روی دستیابی به یک توافق مکمل متمرکز بوده است.

سوال: چه چیزی باعث می شود که شما فکر کنید ایران بار دیگر با شما مذاکره می کند؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: ما دقیقا نمی دانیم آن ها چه کاری انجام خواهند داد ولی همانطور که پرزیدنت ترامپ گفت نمی داند که ایرانی تمایلی به مذاکره مجدد دارند یا خیر اما وی گفت که مشتاق و آماده مذاکره مجدد است.

سوال: آیا شما با شرکت های آسیایی که خریداران اولیه نفت ایران هستند مذاکرات داشته اید؟ آیا شما با شرکت های آسیایی چین و کره جنوبی صحبت کرده اید؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه یک: ما قبل از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط رئیس جمهور با آن ها مذاکراتی نداشته اسم ولی ما داریم سعی می کنیم با شرکت های انرژی آنها برای کاهش میزان واردات نفت از ایران به توافق و همکاری دست پیدا کنیم.

سوال: اکنون پس از خروج آمریکا از برجام، اسرائیل در وضعیت آماده باش کامل قرار دارند و آن ها به دلیل نگرانی از حمله ایران از طریق سوریه دستور آماده باش پناهگاه ها را صادر کرده اند. آیا شما که از برجام خارج شده اید ممکن است باعث تحریک بیشتر ایران گردد. آیا نیروهای بیشتری به سوریه اعزام خواهی کرد یا این که بنا بر اظهارات ترامپ نیروی نظامی خود را از این کشور خارج می کنید؟ استراتژی شما در سوریه چیست؟

مقام ارشد وزارت امور خارجه اول: دیدگاه ما در مورد برجام این بود که آن ها فضایی را برای افزایش فعالیت های نظامی بی ثبات کننده ایران در منطقه را فراهم کرده است. بنابراین با خروج آمریکا از برجام ما همچنان شاهد افزایش چشم گیر رفتار بی پروا و خطرناک ایران در سوریه هستیم به همین دلیل است که اسرائیلی ها دستور آماده باش پناهگاه ها را صادر کرده اند. اما هدف ما از خروج آمریکا دستیابی به یک روش جامع تر برای مهار ایران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.