رای گیری ویژه عنوان عملیات رای گیری از نظامیان عراق و نیز عراقی های مقیم خارج است که دو روز روزتر از موعد انتخابات سراسری (۲۲ اردیبهشت) امروز پنجشنبه در عراق درحال برگزاری است. 

کمیسیون عالی انتخابات عراق دقایقی پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد میزان مشارکت در برخی استان ها بسیار بالا و در برخی دیگر پایان است اما در حالی که اخذ رای ادامه دارد، متوسط مشارکت در کل کشور از 50 درصد فراتر رفته است. 

خبرهای غیر رسمی همچنین حاکی است میزان مشارکت در استان نینوا از مناطق آزاد شده از دست داعش در شمال عراق مرز 80 درصد را پشت سر گذاشته است. 

حدود 940 هزار نفر از پرسنل نیروهای مختلف نظامی واجد شرایط رای دادن در چهارمین انتخابات پارلمانی عراق و نخستین انتخابات در دوره پساداعش هستند. 

اهمیت رای گیری ویژه درعراق از نظر میزان مشارکت و نتائج آن از آنجاست که کارشناسان با استناد به نتائج دوره های قبل، آن را یک نمونه آماری از کل عراق می دانند.

بر این اساس به نظر می رسد، برغم بسیاری از تحلیل ها و پیش بینی ها، میزان مشارکت در انتخابات این دوره عراق نیز بالا باشد. 

این درحالی است که گزارش های مختلف رسمی، رسانه ای و نیز مشاهدات میدانی خبرنگاران ایران در بغداد و شهرهای مختلف عراق نشان می دهد، در ساعات پایانی رای گیری ویژه، بر میزان استقبال از انتخابات افزوده شده و بسیاری از شعب اخذ رای شاهد ازحام جمعیت نظامیان است. 

بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات عراق، عملیات اخذ رای تا ساعت 18 امروز (19 و 30 دقیقه به وقت تهران) ادامه خواهد داشت. 

بیش از 24 میلیون از مجموع حدود 37 میلیون نفر جمعیت عراق واجد شرایط رای هستند. 

قریب هفت هزار نامزد در این دوره از انتخابات برای تصاحب 329 کرسی پارلمان با هم به رقابت می پردازند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.