ال موندو ادامه داد: بعد از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا برای شکستن توافق هسته ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ پس از مذاکرات پیچیده دیپلماتک قدرت های بزرگ با تهران بدست آمد، کره خاکی نا امن تر از قبل است. 

این روزنامه نوشت، رئیس جمهوری آمریکا که مصمم به از بین بردن تمام میراث بین المللی اوباماست و تحت تاثیر شرکای سختی مثل اسرائیل و عربستان سعودی قرار دارد، ممکن است با این اقدام خود ژئوپلیتیک شکننده خاورمیانه را منفجر کند. 

این روزنامه هشدار داد، این اقدام که پیامدهای غیر قابل پیش بینی دارد، آغاز یک بحران جهانی را رقم می زند و هم زمان یک تحقیر آشکار اتحادیه اروپا به شمار می رود. 

این نشریه افزود: بازدید روزهای اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا از کاخ سفید برای متقاعد کردن ترامپ به عدم ارتکاب اشتباه خروج از توافق هسته ای ایران هم هیچ فایده ای نداشت. 

روزنامه اسپانیایی افزود: واشنگتن همچون بسیاری از موارد دیگر این بار هم به حرف اروپا گوش نکرد و رئیس جمهوری آمریکا نشان داد که شعار انتخاباتی اش مبنی بر انزوا طلبی و کناره گیری آمریکا از نقش ژاندارم مسئول در صحنه بین المللی، بلوف نبوده است. 

به عقیده ال موندو، ما با یک رهبر مواجه هستیم که آن دسته از وعده های انتخاباتی خود که اتفاقا &#۳۹;رئال پلیتیک&#۳۹; پیشنهاد عکس آنها را به خاطر مصالح دنیا و حتی منافع خود آمریکا ارائه می دهد، عملی می کند. 

ال موندو نوشت: «توافق هسته ای ایده آل نبود. در این راستا حتی تلاش هایی برای مقابله با مسائلی مانند برنامه بالستیک تهران انجام شده بود که طبیعتا مساله ای بسیار نگران کننده در منطقه است. اما این توافق، نقطه آغاز خوبی بود.» 

این روزنامه با ادعای اینکه ترامپ در فشار آوردن برای اصلاح این توافق همانطور که مکرون وعده داده بود، حق داشت، اما با خروج ناگهانی، این توافق عملا جراحت شدیدی برداشته و به احتمال خیلی زیاد به رغم تلاش های نا امیدانه اتحادیه اروپا برای حفظ آن، جمهوری اسلامی به راه قبلی خود و برنامه غنی سازی اورانیوم باز خواهد گشت. این امر منجر به مسابقه تسلیحاتی و اشاعه هسته ای در حساس ترین منطقه کره زمین خواهد شد.

در این مقاله آمده است: به همان میزان که برای صلح و امنیت با اخبار وحشتناکی رو به رو هستیم، پیامدهای اقتصادی این وضعیت نیز فاجعه بار خواهد بود. افزایش قیمت نفت و متضرر شدن شرکت های بزرگ از تاثیر تحریم مجدد تهران کاملا قابل پیش بینی است. 

ال موندو با اشاره به اینکه آنچه توافق شده یک اصل اساسی در روابط بین الملل است، خاطرنشان کرد، ترامپ این اصل را شکسته و در نتیجه اعتبار خارجی ایالات متحده در آستانه یک مذاکرات اتمی دیگر (با رهبر کره شمالی) را زیر سئوال برده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.