محمدرضا رزاقی با یادآوری این نکته که زمان تعیین شده برای پیش ثبت نام ورودی ها و میان پایه های هر دوره تحصیلی پس از تایید در ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش برای اجرا به مدارس سراسر کشور ابلاغ می شود، اظهار داشت: همچنین پیش ثبت نام دانش آموزان برای ورود به پایه اول دوره متوسطه اول (هفتم) از اول تا چهاردهم تیرماه و ورودی پایه اول دوره متوسطه دوم (دهم) ۱۰ تا ۲۴ تیرماه از طریق سامانه سجا به نشانی www.saja.medu.ir صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: دانش آموزان پس از ورود به سامانه سجا و تکمیل اطلاعات باید منتظر تایید مدارک باشند و نتیجه قطعی ثبت نام دانش آموزان ورودی به پایه اول ابتدایی ۲۷ خرداد تا سوم تیرماه، پایه هفتم ۲۸ تیر تا سوم مردادماه و پایه دهم نیز از سوم تا یازدهم مردادماه در سامانه اعلام خواهد شد.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش در خصوص پیش ثبت نام میان پایه دوره های ابتدایی، متوسطه اول و دوم نیز بیان داشت: پیش ثبت نام تمامی این پایه ها از اول تا دهم مردادماه و با مراجعه حضوری به مدارس شاهد مدنظر اولیا و دانش آموزان انجام می شود و نتیجه قطعی ثبت نام مبنی بر پذیرش یا پذیرش نشدن دانش آموزان در این مدارس ۱۶ مردادماه اعلام خواهد شد.

رزاقی یادآورشد: ما دو گروه دانش آموز در مدارس شاهد داریم؛ گروه اول فرزندان ایثارگران و گروه دوم فرزندان غیر ایثارگر وابسته به مجموعه شاهد و دانش آموزانی هستند که از شرایط و ویژگی خاص برخوردارند.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۹۷ - ۹۶ در مجموع ۲۴۳ هزار و ۵۲ نفر برای ورود به پایه های اول، هفتم و دهم پیش ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶۳ هزار و ۳۵۴ نفر در پایه اول ابتدایی، ۹۹ هزار و ۲۲۹ نفر در پایه هفتم و ۸۰ هزار و ۴۶۹ نفر پیش ثبت نام کردند و در نهایت ۲۹ هزار و ۲۶۸ نفر در پایه اول ابتدایی، ۳۶ هزار نفر در پایه هفتم و ۳۵ هزار و ۷۸۵ نفر در پایه دهم ثبت نام شده و اکنون مشغول به تحصیل هستند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از سه سال گذشته تاکنون ثبت نام مدارس شاهد برای ورود به پایه های اول ابتدایی ، اول متوسطه اول و اول متوسطه دوم از طریق سامانه سجا (سامانه جامع ایثارگران) صورت می گیرد، تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه روند ثبت نام و تمامی اطلاعات و داده ها شفاف و دقیق انجام می شود و بسیاری از مشکلات اداره کل شاهد و ایثارگر در استان ها مرتفع شده است.

رزاقی یادآورشد: در مجموع هزار و ۳۵۰ مدرسه شاهد با ۱۳ هزار و ۸۹۴ کلاس درس در سراسر کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۵۵۹ مدرسه ابتدایی با ۶ هزار و ۱۵۵کلاس، ۳۹۴ مدرسه متوسطه اول با سه هزار و ۶۴۰ کلاس و ۳۹۷ مدرسه متوسطه دوم با چهار هزار و ۹۹ کلاس هستند.

وی تعداد دانش آموزان در دوره ابتدایی را ۱۷۵ هزار و ۴۲۱ نفر، دوره متوسطه اول ۱۰۳ هزار و ۴۷۱ نفر و دوره متوسطه دوم را یکصد هزار و ۲۱۳ نفر اعلام کرد و یادآور شد: در مجموع اکنون ۳۷۹ هزار و ۱۰۵ دانش آموز در تمامی پایه های تحصیلی مدارس شاهد مشغول به تحصیل هستند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از این تعداد دانش آموز ۱۹۴ هزار و ۴۶۴ نفر از جامعه ایثارگری شامل ۹۷ هزار و ۵۰۲ دانش آموز پسر و ۹۶ هزار و ۹۶۲ دانش آموز دختر هستند.

رزاقی بیان داشت: علاوه بر دانش آموزان جامعه ایثارگری، ۲۳هزار و ۴۵۲ دانش آموز شامل ۱۱ هزار و ۶۲۷ دانش آموز دختر و ۱۱ هزار و ۸۲۵ دانش آموز پسر نیز در قالب طرح «پراکنده» داریم که از جامعه ایثارگری بوده اما به دلایلی همچون دوری مسافت در مدارس شاهد تحصیل نمی کنند.

وی افزود: در قالب این طرح، به ازای هر دانش آموز دو ساعت معلم راهنما به منظور نظارت مستمر بر روند آموزشی، پرورشی، انضباطی و رفتاری این دانش آموزان به مناطق مختلف اعزام می شود و این معلمان دانش آموزانی که نیاز به مشاوره یا کلاس های خصوصی داشته باشند را به بنیاد شهید معرفی خواهند کرد.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در کنار مدارس شاهد و طرح پراکنده، همچنین ۲۹۲ مدرسه ایثارگری با ۴۰ هزار و ۱۶۲ دانش آموز فعالیت دارند که تراکم دانش آموزان در این مدارس شامل خانواده شهدا، آزادگان، رزمندگان و بسیجیان فعال است.

رزاقی یادآورشد: آموزش و پرورش در مجموع دارای چهار هزار و ۹۰۰ شهید فرهنگی شاغل و بازنشسته، ۶۸۰ شهید تربیت معلم، ۲۷۰ جانباز ۷۰ درصد و بالاتر، ۹۹۹ جانباز ۵۰ تا ۶۹ درصد، هفت هزار و ۸۵۳ جانباز ۲۵ تا ۴۹ درصد، ۱۵ هزار و ۹۴۲ جانباز تا ۲۵ درصد، چهار هزار و ۳۹۶ آزاده و ۵۲ هزار و ۳۰۶ رزمنده است.

وی افزود: همچنین این وزارتخانه ۳۶ هزار دانش آموز شهید، سه هزار و ۴۷۳ همسر مراقب جانباز، یک هزار و ۶۰۲ همسر شهید، ۱۵ هزار و ۲۸۴ فرزند شهید، ۲۵۲ پدر شهید، ۱۶۳ مادر شهید، هفت هزار و ۶۱۴ برادر شهید، ۹ هزار و یک خواهر شهید دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.