«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بعد از بازگشت از سفر منطقه‌ای به شرق آسیا، در تلاش است تا مذاکراتی را با کشورهای اروپایی، عربی و آسیایی جهت فشار آوردن به ایران انجام دهد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقامات ارشد آمریکایی نوشت که پامپئو با کشورهای مذکور مذاکراتی را آغاز خواهد کرد تا برای بازگرداندن ایران به میز گفت‌وگو برای توافقی جدید که شامل موضوعات هسته‌ای و برنامه موشکی شود، به تهران بشار بیاورند.

سوال اما اینجاست که آیا ایران بازگشت به میز مذاکره بر سر موضوعات مختلف را آنهم بعد از مشاهده خروج آمریکا از توافق هسته‌ای که ۳ سال پیش امضا شده بود، می‌پذیرد یا خیر. واشنگتن اما امیدوار است بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه آمریکایی علیه ایران و ممانعت از تجارت اروپایی‌ها با ایران، بتواند تهران را مجدد به میز مذاکره بیاورد.

یک مقام در وزارت خارجه آمریکا خبر داد که هم‌اکنون و بعد از اعلامیه ترامپ مبنی بر خروج از برجام، مذاکرات با دولت‌های انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن، عراق و رژیم صهیونیستی آغاز شده است.

این مقام با اشاره به برنامه‌های پامپئو و «برایان هوک» مشاور ارشد سیاسی خود، گفت: «تلاش‌هایی برای مذاکره با شرکای جهانی خود که در وهله اول منافع مشترکی با ما دارند، انجام می‌شود».

وی با ابراز بی‌اطلاعی از اینکه چه چیزی در مذاکرات جدید با ایران اتفاق خواهد افتاد، افزود: «مذاکرات سازنده (با کشورهای مختلف) روی افزایش فشار به ایران برای بازگشت به میز مذاکره، متمرکز است».

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.