دکتر «محمودرضا مرادی» در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در خصوص وضعیت مناطق زلزله‌زده با اشاره به سم‌پاشی یک میلیون و ۲۶۵ هزار متر مربع از مناطق زلزله‌زده، گفت: قرارداد سم‌پاشی شش میلیون مترمربع دیگر از اراضی این مناطق بسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها طی یک یا دو هفته اخیر به خاطر بارندگی‌ها کار سم‌پاشی متوقف شده است.

مرادی از انجام ۲۵ هزار مورد واکسیناسیون آنفلوآنزا در مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: این اقدام گام موثری در جهت پیشگیری از اپیدمی این بیماری بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به غربالگری سلامت روان ۹۶ هزار نفر در مناطق زلزله‌زده، گفت: در حال حاضر بیماران روانی در این مناطق به صورت رایگان ویزیت و درمان می‌شوند.

مرادی از انعقاد تفاهم نامه ساخت ۴۸ خانه سلامت، هشت پایگاه جامع سلامت، سه پایگاه فوریت‌های پزشکی و دو کلینیک دندانپزشکی با خیرین خبر داد و افزود: کار احداث بیمارستان‌ها نیز در دست پیگیری است.

وی افزود: برای ساخت بیمارستان ۵۰ تخت خوابی سرپل ذهاب با خیرین کاشان تفاهم‌نامه داریم که زمین آماده شده و تنها باید نقشه تایید شود و خیرین همت کنند و کار ساخت آغاز شود.

مرادی تصریح کرد: برای ساخت بیمارستان ۹۶ تخت خوابی اسلام آبادغرب نیز خیرین پای کار هستند که زمین این بیمارستان آماده شده اما اداره کل راه و شهرسازی دستور تغییر کاربری زمین را نمیدهد که نیازمند مساعدت مسئولین استان در زمینه رفع این مشکل هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص کار مقاوم سازی بیمارستان قدیم سرپل ذهاب، گفت: قسمت های داخلی این بیمارستان تا خرداد ماه آماده می‌شود و نیاز به کارهای نماسازی و مقاوم سازی دارد که انجام می‌شود.

وی افزود: بیمارستان قدیم اسلام آبادغرب هم که هم اکنون در حال بهره برداری است، هتلینگ آن در حال انجام است و وضعیت بیمارستان تازه‌ساز آن نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

مرادی تصریح کرد: هتلینگ بیمارستان قصرشیرین نیز در حال انجام است اما این بیمارستان طبق استانداردهای جدید نیاز به مقاوم سازی دارد.

وی افزود: به طور کلی از ۶۳ طرح تعریف شده در حوزه بهداشت و درمان مناطق زلزله زده ۴۵ طرح شروع شده است که با پیشرفت های متفاوت د رحال انجام هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از آغاز تعمیر ۱۴۰ واحد خانه بهداشت استان خبر داد و افزود: ۹۰ درصد کار به پایان رسیده و تا پایان خرداد ماه به جز یک مورد مابقی تحویل میشود.

مرادی در ادامه به چالش‌های موجود در مناطق زلزله زده اشاره کرد وافزود: در حال حاضر وضعیت بهتر شده است اما باز هم مشکلاتی وجود دارد که یک مورد آن وجود روان آب‌ها در شهر سرپل ذهاب است که می‌تواند خطرساز شود.

وی به وجود نخاله‌ها در مناطق زلزله زده اشاره کرد وافزود: در شهرها وضعیت بهتر شده اما در روستا تغییر عمده‌ای ایجاد نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سالک را بومی مناطق زلزله زده دانست و افرود: در راستای پیشگیری از این بیماری اقداماتی از جمله سم پاشی و جونده کُشی انجام شده اما باز هم سالک بومی منطقه است و نگرانی اپیدمی این بیماری وجود دارد که باید هوشیار بود.

مرادی در ادامه به تشریح مشکلات دانشگاه علوم پزشکی پرداخت و افزود: یکی از مشکلات جدی دانشگاه کمبود فضای آموزشی است و در همین راستا ساخت و تجهیز پردیس دانشگاه را در دستور کار داریم و امسال امیدواریم سه دانشکده و دو واحد پژوهشگاه و سالن جامع آزمون به مناقصه گذاشته شود.

وی افزود: متاسفانه فرسودگی و قدمت بالای فضاهای خوابگاهی هم مشکل ساز شده که نیازمند مساعدت جهت نوسازی آنها هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در خصوص ساخت بیمارستان روانسر هم مشکلی در بحث زمین آن وجود دارد که توسط خیرین اهدا شده و امیدواریم با مساعدت مسئولین استان مشکلات آن حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.