دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اعلام کرد و حال باید دید که واکنش جمهوری اسلامی به این اقدام چیست. حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان همان طور که انتظار می رفت در یک اقدام منطقی و عقلانی با تعیین ضرب العجل تصمیم گیری ایران را منوط به تصمیم اروپایی ها کرد. برخی نیروهای داخلی اما همچون رئیس جمهور به موضوع نگاه نکرده و اصرار دارند که واکنش سریع تر و تندتری نشان داده شود. مصداق اش تیتر  کیهان بود که یادآور شد حالا وقت آتش زدن برجام است. برخی از نمایندگان  مجلس نیز این پیشنهاد را عملیاتی کرده و به صورت نمادین برجام و پرچم آمریکا در صحن علنی به آتش کشیدند. فعالان سیاسی اما این نوع رفتارهای را نسنجیده و آسیب رسان می دانند. علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاحب طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با «نامه نیوز» این اقدام را نابخردانه و نسنجیده توصیف می کند.

 

تاجرنیا در تشریح بهترین واکنش مقابل خروج آمریکا تاکید کرد: «خروج آمریکا از برجام یک موضوع بسیار مهم است و ما نمی توانیم آن را مثل خروج یکی دیگر از اروپایی ها تلقی کنیم. به اعتقاد من با توجه به اینکه اروپا نشان داده در عمل مستقل از آمریکا رفتار نمی کند و مناسبات خود با ایران را تحت تاثیر رفتارهای آمریکا تنظیم می کند،  اگر منافع جمهوری اسلامی تامین نشود، حضور در برجام فقط به یک سری تعهدات یک طرفه ختم شده و شایسته ما نیست. »

 

وی افزود: « با توجه به شرایطی که ما در داخل کشور داریم و مهم تر از آن شرایطی خارج از کشور یعنی وجود اتحاد ملموس بین آمریکا، عربستان، اسراییل برای منزوی کردن ایران و  تلاش برای ایران هراسی در سطح منطقه ؛ موضع آقای رئیس جمهور و مجموعه دولت از این نظر که نخواهند واکنش لحظه ای و تند به رفتارهای نابخردانه رئیس جمهور آمریکا نشان دهند، سنجیده بود».

 

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: « فکر می کنم اگر خود این موضوع بتواند با یک سری سیاست های درست منجر به جدا سازی مواضع و عملکرد اتحادیه اروپا و امریکا شود خود منشاء خیر و پیروزی است اما مشروط به اینکه اروپایی ها بخواهند به خود آمده و از زیر سلطه آمریکا درآیند.»

 

وی با اشاره به اینکه «رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی موضع و دومین مقام کشور موضع نظام را اعلام کرده است» از اقدام به آتش زدن برجام در مجلس ابراز تاسف کرد و گفت: « این رفتار نمایندگان در تعارض با منافع ملی بود و نشان داد که این اقلیت در مجلس و ترامپ دو لبه قیچی هستند و منافع ملی را قربانی می کنند».

 

به گفته وی « این نوع برخوردهای تند بر علیه منافع ملی کشور به اسم انقلابی گر و مقابله با آمریکا نه تنها هیچ کمکی به رفع مشکلات این کشور نمی کند بلکه فضا را به شدت به جمهوری اسلامی عرصه را تنگ تر می کند و بهانه به دست آمریکایی ها می دهد.»

 

تاجرنیا همچنین تاکید کرد: « خیلی از طرفداران دولت و اصلاح طلبان  نیز ممکن است با توجه به عملکرد ترامپ به بازنگری در مورد ادامه برجام فکر کنند اما این بازنگری نیازمند آن است که از کشور یک صدای واحد شنیده شود.»

 

این نماینده پیشین مجلس این نوع رفتارها را در راستای خواست امریکا، اسرائیل و عربستان ارزیابی کرد و گفت: «مطمئن هستم بیش از همه نتانیاهو و ملک سلمان از اقدام نمایندگان خوشحال شدند.»

 

تاجرنیا اهمیت موضع گیری های نظامیان نیز اشاره کرد و گفت : « مقوله امنیت در دنیا یک مقوله نرم افزاری است و بخشی از آن به پیمان های منطقه ای ، نحوه تعامل با کشورهای مختلف و مناسبات بین المللی مربوط می شود بنابراین نوع موضع گیری و گزینه ای که نشان دهنده دخالت مسائل نظامی در مسائل بین المللی و برجام باشد نوعی تصدیق همان ادرس غلطی است که دشمنان می دهند».

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه « باید حوزه سیاست را به سیاسیون و مسئولان کشور سپرد» گفت : « هرگونه مصاحبه ، رفتار و مجموعه حرکاتی که حساسیت ایجاد کند به نفع اقتدار جمهوری اسلامی نیست لذا باید همه موضع خود را به صورت دیپلمایتک، سیاسی و در عین حال محکم و یک صدا از طرف تمامی نهادها و حتی جریان های سیاسی درون نظام بیان کنیم. این مسایل، مسائلی نیست که بخواهد قربانی مسائل سیاسی شود. به اسم تضعیف دولت و مواضع آن نباید کارهایی کرد که دشمنان را خوشحال می کند.»

 

تاجرنیا خاطر نشان کرد: « کار  نمایندگان مجلس اوج نابخردی سیاسی و در خلاف منافع ملی کشور بود و امیدوارم در این مقطع حساس مسولان نظامی کشور نیز با درک صحیح از شرایط کمک کنند تا همدلانه منافع جمهوری اسلامی را پیش ببریم.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.