در رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز پنج‌شنبه در مقر این سازمان در نیویورک صورت گرفت، ۱۴۳ کشور از مجموع ۱۹۳ کشور عضو به پیمانی جهانی برای حمایت از محیط زیست رای مثبت دادند.

 

ایجاد پیمانی جهانی برای حمایت از محیط زیست در ابتدا از جمله از سوی امانوئل مکرون‌، رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد شده بود. او در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در سازمان ملل متحد خواستار چنین پیمانی جهانی شده بود.

 

این نخستین توافق جهانی خواهد بود که در صورت تصویب، امور مربوط به محیط زیست سازمان ملل متحد در یک پرونده جمع‌آوری می‌شود. اکنون با تصویب این قطعنامه قرار است یک کارگروه بکوشد نقصان‌های موجود در امر حقوق بین‌المللِ اقلیمی را برطرف کند.

پنج کشور از جمله آمریکا به این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای منفی دادند اما چین جزو کشورهای مدافع این قطعنامه است و به آن رای مثبت داده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با انتقاد به این قطعنامه آن را پیمانی با تعهداتی مبهم خواند. سفیر آمریکا در سازمان ملل در این باره از جمله گفت آمریکا علاقه‌ای به حضور در چنین پیمانی ندارد.

به گزارش دویچه‌وله، فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد در این رابطه گفت: تخریب بی‌سابقه محیط زیست سبب شده که صدها هزار نفر در جهان در پی گرم‌تر شدن کره زمین و آلودگی آب و هوا کشته شده‌اند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد در ادامه گفت: قربانیان اولیه این تخریب بی‌سابقه محیط زیست ضعیف‌ترین انسان‌ها هستند.

او یادآور شد: اگر ما به طور جدی با این فرایند مبارزه نکنیم با عواقبی چون بهره‌برداری ناصحیح از منابع طبیعی، مهاجرت و درگیری‌های بیشتر و بیشتر بر سر مواد خام روبرو خواهیم بود.

در چنین شرایطی مجله علمی آمریکایی ساینس (Science) گزارش داده که دولت آمریکا به طور غیرمستقیم یک برنامه ناسا، سازمان هوانوردی و فضایی ملی آمریکا را برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در جو زمین لغو کرده است.

در گزارش این مجله آمده است در برنامه بودجه امضا شده در ماه مارس ناسا دیگر بودجه‌ای برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در جو زمین وجود ندارد. مجله علمی ساینس این حرکت را بخشی از "یورش وسیع به تحقیقات آب‌وهوایی" توسط کاخ سفید نامیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.