دکتر سیدحسن هاشمی در بیست و پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای بهداشت، امداد و درمان ناجا که پیش از ظهر امروز در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد، اظهار کرد: با نیروی انتظامی کارهای مشترک فراوانی داریم که بخشی از آنها در برنامه‌های ما آمده است و تماما این موارد به حقوق مردم مربوط می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بدون هماهنگی و همکاری پلیس بسیاری از ماموریت‌های ما مغفول خواهد بود، گفت: کمک‌های پلیس به وزارت بهداشت تنها در حوزه انتظامی نیست و در حوزه اجتماعی هم پلیس کمک‌های خوبی به وزارت بهداشت کرده و در برخی از مناطق اگر بیمارستان‌ها و پلی کلینیک‌های ناجا نبود، ما باید به عنوان دولت در این مناطق فعال می‌شدیم و خدمتگذاری می‌کردیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به نظر می‌رسد که در چهارچوب همکاری‌های موثر ناجا می‌تواند حتی از شیوع بیماری‌ها نیز جلوگیری کند، گفت: از جمله بیماری‌هایی که ناجا سهم زیادی در پیشگیری و جلوگیری از آن دارد، بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است و پلیس در نقاط مرزی به خوبی می‌تواند با جلوگیری از ورود دام قاچاق و محصولات غذایی قاچاق از چنین بیماری‌هایی پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه ناجا در تشکیل تیم‌های واکنش سریع نیز نقش موثری دارد، خاطرنشان کرد: در مسئله دخانیات و مصرف الکل نیز ناجا تاثیرگذار است. البته باید قبول کنیم که مسئولیت آسیب‌های اجتماعی با پلیس نیست و اگر همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند، زحمات ناجا نیز به حداقل می‌رسد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت که ناجا از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند، گفت: باید از دولت، مجلس و قوه قضاییه نیز انتظار داشت که اقدامات و وظایف خود را به طور کامل انجام دهند.

هاشمی نقش ناجا را در توسعه فرهنگ جامعه ایمن نیز موثر برشمرد و گفت: پلیس در حوزه ترافیک نیز اقدامات خیلی خوبی انجام داده است.

وی با اشاره به سامانه‌های امدادی ۱۹۰، ۱۱۰ و ۱۱۵ گفت: خوشبختانه همکاری میان این سامانه‌ها نیز با یکدیگر گسترده است.

وزیر بهداشت خواستار تبادل اطلاعات در حوزه قاچاق دارو و همکاری بیشتر پلیس در این زمینه شد و گفت: پلیس فتا نیز می‌تواند در شناسایی شایعات در حوزه دارویی و غذایی با وزارت بهداشت همکاری کند. از سوی دیگر در بخش شیمی و بهداشت حرفه‌ای و میکروبی هم می‌توان از ظرفیت آزمایشگاه‌ها استفاده کرد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت جزو برنامه‌های محوری دولت است و ان‌شاءلله در بخش مردمی با کمترین نقص اجرایی شود.

وی این طرح را جزو موفقیت‌های نظام برشمرد و گفت: این طرح توانسته بخشی از نگرانی‌های مردم در حوزه سلامت را کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به اختلالات پیش آمده در بازار ارز افزود: امروز دولت بدون هیچ محدودیتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای وارد کنندگان قرار می‌دهد و وقتی که مسئولی در کشور اعلام می‌کند که مردم نگرانی در حوزه دارو نداشته باشند، هرچند ممکن است که برای تنظیم بازار یکی دو ماهی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما مردم خیال‌شان راحت باشد.

وزیر بهداشت همچنین با بیان اینکه باید نظارت‌هایمان را در حوزه‌هایی به غیر از حوزه‌های امنیتی و انتظامی افزایش دهیم، گفت: در تلاطم ایجاد شده، تنظیم بازار یکی دو ماهی ممکن است زمان ببرد، اما وقتی مسئولین از مردم می‌خواهند نگرانی نداشته باشند و وعده‌ای می‌دهند، حتما بازار خودش را اصلاح خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.