پس از آنکه یک ماه پایانی پاییز و دو ماه ابتدایی زمستان سال گذشته میزان معاملات مسکن با رشد بالایی مواجه شد، میزان استقبال از اوراق تسهیلات مسکن نیز به شدت افزایش یافت و قیمت هر ورق از این برگه ها به بازه ۷۳ تا ۸۳ هزار تومان افزایش یافت. اما در پی افزایش قیمت مسکن در اسفند ماه سال قبل و فروردین امسال و درنتیجه کاهش قدرت خرید مسکن با استفاده از وام های مسکن رایج، میزان استقبال از اوراق تسهیلات در بازار سرمایه نیز با کاهش مواجه شد که نتیجه آن کاهش قیمت این اوراق در بازه ۵۰ هزار تومانی بود.

از سوی دیگر همزمان با افزایش برخوردها با دلالی ارز و طلا به عنوان دو بازار موازی مسکن، سرمایه ها به سمت اوراق تسهیلات سرازیر شد که سبب شد تا قیمت این اوراق به ۶۷ تا ۷۴ هزار تومان افزایش یابد اما با توجه به اینکه بازار مسکن با رکود مجدد در معاملات مواجه شده، قیمت اوراق تسهیلات بیش از دو هفته است که در بازه ۶۴ تا ۶۸ هزار تومان ثابت مانده که نشان می دهد این بازار به ثبات نسبی رسیده است.

نگاهی به قیمت این اوراق نشان می دهد گرانترین اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس به برگه های صادره در اسفند ماه ۹۵ با نماد «تسه ۹۵۱۲» اختصاص دارد که هر برگه با قیمت ۶۸ هزار تومان معامله شده است.

همچنین اوراق تسهیلات صادره در تیرماه ۹۵ (تسه ۹۵۰۴) نیز امروز به قیمت ۶۷ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید. کمترین قیمت این نماد نیز ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود.

اوراق تسهیلات صادره در اسفند ماه سال گذشته (تسه ۹۶۱۲) چهارشنبه هفته گذشته به قیمت ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید و امروز با قیمت ۶۷ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.

برگه های صادره در فروردین امسال نیز با نماد «تسه ۹۷۰۱» که چهارشنبه هفته گذشته در آخرین معامله به قیمت ۶۷ هزار و ۲۳۵ تومان خرید و فروش شد در معاملات امروز با قیمت ۶۷ هزار و ۵۸۷ تومان کشف قیمت شد که افزایش چندانی را نشان نمی دهد.

با توجه به اینکه بانک ملی نیز به همراه بانک عامل بخش مسکن اخیرا به جمع بانک های اعطاکننده وام مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات پیوسته است، برگه های این بانک با نماد «تملی» در بازار سرمایه در هفته گذشته رونمایی شد که اوراق فروردین ۹۷ این بانک (تملی ۹۷۰۱) نیز با قیمتی پایین تر از قیمت اوراق تسهیلات بانک عامل بخش مسکن در مقایسه با نماد مشابه (تسه ۹۷۰۱) در حال خرید و فروش است. هرچند که در هفته گذشته این اوراق با قیمت پایه ۶۷ هزار تومان به ازای هر برگه در بازار سرمایه نرخ گذاری شد، ولی در هفته گذشته هیچ معامله ای برای این برگه ها به ثبت نرسید و نخستین معامله اوراق تملی در روز جاری با قیمتی کمتر از قیمت پایه و با نرخ ۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان و تنها در حجم و تعداد ۷ برگه خریداری شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.