مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور و دفاع و کمیساریای عالی انتخابات، در سراسر عراق برگزار شد تا امروز، کلیه نیروهای امنیت و کارمندان بخش‌های مذکور بر روی برگزاری انتخابات شفاف متمرکز شوند. به گزارش کمیساریای عالی انتخابات، نزدیک به یک میلیون نفر از اتباع عراقی در ۲۱ کشور خارجی رای خود را طی دو روز پیش به صندوق انداختند.

قرار است ۲۴.۵ میلیون عراقی از ۱۸ استان این کشور آراء خود را برای انتخاب اعضای پارلمان جدید، به صندوق رای اندازند. ۳.۵ میلیون نفر از این تعداد، رای اولی هستند و در استان بغداد که ۷۱ کرسی در پارلمان عراق دارد، ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجاز به شرکت‌ در انتخاباتند.

به اعلام کمیساریای عالی انتخابات، شمار مراکز اخذ رای ۸ هزار و ۹۵۹ است که از هفت صبح امروز به وقت بغداد باز شدند و قرار است رای‌‌گیری تا ساعت ۱۸ عصر ادامه یابد.

کمیساریا همچنین اعلام کرده است به دلیل الکترونیکی بودن فرآیند رای‌گیری در دور جدید انتخابات عراق، امکان تمدید این ساعت وجود ندارد.

آرایش احزاب و ائتلاف‌های سیاسی عراق در انتخابات ۲۰۱۸

امروز بیش از ۷ هزار نامزد در قالب احزاب و ائتلاف‌های مختلف سیاسی، برای نشستن بر روی ۳۲۸ کرسی پارلمانی عراق، بایکدیگر رقابت خواهند کرد.

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات در عراق، اوخر دی‌ماه گذشته، پس از بررسی‌ نهایی فهرست ائتلاف‌های انتخاباتی در شورای کمیساریای عالی، اعلام کرد ۲۷ ائتلاف‌ انتخاباتی برای شرکت در انتخابات روز ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) تایید صلاحیت شده‌اند و در کنار آنها ۸۸ فهرست انتخاباتی و ۲۰۵ تشکل و حزب سیاسی حضور دارند و در مجموع ، ۳۲۰ فهرست، ائتلاف و تشکل سیاسی در ۱۸ دایره انتخاباتی استانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.