ظریف قرار است در جریان این سفر از پکن، مسکو و بروکسل دیدن کند و با همه طرف های باقی مانده در برجام دیدارهایی داشته باشد.

وی قبل از این سفر، بیانیه ای دولتی را در صفحه توییتر خود منتشر و از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دلیل خروج از برجام انتقاد کرد. 

خبرگزاری فرانسه در کنار پرداخت به سفر برجامی ظریف ، نوشته است: ماموریت دیپلماتیک ظریف با انتشار اخباری از درگیری ها در سوریه توام شده است.

در این میان، دیپلمات های اروپایی در تهران به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام از کوره در رفته اند و از این بابت ابراز ناخشنودی کرده اند که این اقدام ممکن است سال ها تلاش صبورانه برای احیای مناسبات تجاری و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را تضعیف کند. 

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، گفت که منتظریم ببینیم سیاستگذاران در اتحادیه اروپا چه واکنشی به خروج آمریکا از برجام نشان می دهند. اگر اتحادیه اروپا به همراهی با آمریکا تمایل یابد، تمامی پیشرفت حاصل شده از سال ۲۰۱۵ از دست می رود. 

وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات قبل از تصمیم ترامپ شروع شده بود، یادآور شد که بانک های بین المللی تمایل چندانی به همکاری با ایران نداشتند و کاهش ارزش ریال، داد و ستد تجاری در سطح جهانی را با دشواری بیشتری مواجه کرده است. 

خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: چالش پیش روی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، حفظ تلاش های دیپلماتیک در مواجهه با مشکلات رو به افزایش در داخل کشور است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته به رغم مخالفت های جهانی با هر گونه تصمیم یکجانبه، از توافق هسته ای ایران و ۱+۵ خارج شد.

به دنبال اقدام یکجانبه وی، مقامات و دیپلمات های شرکای برجام دور تازه ای از رایزنی ها برای حفظ این توافق را آغاز کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.