اشپیگل گزارش داد، ترامپ با این اقدام خود همچنین خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داد اما یک نتیجه این اقدام قطعی است و آن اینکه روابط آمریکا و اروپا بطور جدی لطمه دیده است.

این نشریه آلمانی با بیان اینکه برجام یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی در سال های اخیر بوده است، یادآورشد:ترامپ در عین حال به عنوان یک عامل وحدت بخش در اروپا عمل کرده و از روز سه شنبه که خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، اروپایی ها در بهت و حیرت و همچنین با خشم از این اقدام غیرمسئولانه وی و مخالفت با آن ، متحد شده اند.

اشپیگل با یادآوری اینکه خروج واشنگتن از برجام، خطرناک ترین اقدام یک رئیس جمهوری آمریکا پس از تصمیم به جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ است، افزود:این خطر واقعی وجود دارد که تنش ها در خاورمیانه آشفته وخیم تر شود و حتی به بروز یک جنگ منجر شود. اکنون حال و هوا در برلین، پاریس و بروکسل یادآور دوران پیش از جنگ عراق است با این تفاوت که در آن زمان انگلیس و ایتالیا از رئیس جمهوری وقت آمریکا حمایت کردند اما اروپا این بار یکصدا از برجام حمایت و با اقدام واشنگتن مخالف است. با این حال مشخص نیست اروپا چطور می تواند از این توافق دفاع کند هر چند حمله به برجام حمله به غرور سیاست خارجی اروپا است.

نشریه آلمانی نوشت:در واقع آمریکا از برجام خارج نشده بلکه با اعمال دوباره تحریم ها این توافق را نقض کرده است. این دیدگاهی است که در اروپا و برلین وجود دارد. ترامپ با این کار بیش از هر رئیس جمهوری دیگری در آمریکا ، اروپا را تحقیر کرده است .

بر اساس این گزارش، در روزهای پس از بیانیه ترامپ و اعلام خروج از برجام ، برلین ، پاریس و لندن بارها گفته اند که به اجرای برجام ادامه خواهند داد و وضعیت برای شرکت هایی که می خواهند با ایران کار کنند خیلی تفاوتی نخواهد کرد و راهکارهایی برای حمایت از شرکت ها در حال بررسی است اما در برابر این پرسش که این راهکارها دقیقا چگونه خواهند بود ، جواب مشخص و کافی وجود ندارد.

اشپیگل ادامه داد:این شرایط با یک زنگ بیدارباش و آغاز حرکت اروپایی ها به سمت یک سیاست خارجی مشترک جدید می تواند همراه باشد. آیا اروپا به تحمل تحقیرهای ترامپ ادامه می دهد یا قصد دارد به عنوان یک نیروی دیپلماتیک در برابر آمریکا عمل کند؟

به گزارش ایرنا، در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و بی اعتنایی تحقیرآمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به چندین ماه تلاش و رایزنی دیپلماتیک اروپایی ها که در طرح روی جلد نشریه آلمانی اشپیگل با نشان دادن انگشت وسط به اروپا بخوبی مجسم شده است! ، اکنون به نظر می رسد که اروپایی ها از خواب غفلت بیدار شده و این بار در تلاش هستند تا به هر نحو ممکن از منافع خود در برابر یکه تازی و یکجانبه گرایی ایالات متحده محافظت کنند. اما مساله اصلی این است که اروپایی ها تا چه حد از اراده سیاسی لازم برای رویارویی با آمریکا برخوردارند و تا چه حد برای محافظت از منافع خود در برابر واشنگتن و همچنین تضمین منافع ایران و حفظ برجام جدیت دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.