شما چطور از ماجرا اطلاع پیدا کردید؟

از سرکار که رسیدم خانه متوجه شدم کسی در خانه نیست و پرس‌وجوها نشان از این داشت که نرگس را برده‌اند دکتر. نرگس اسپری آسمش را در مدرسه جا گذاشته بود. بعد فهمیدم که چه اتفاقی در مدرسه برایش افتاده. روزی که موهای نرگس را کوتاه کرده بودند، از شدت استرس نفسش‌ بالا نمی‌آمد و با موهایش در دست به خانه آمده بود. ما اصالتا کُرد هستیم و در فرهنگ ما اگر زنی اشتباهی مرتکب شود یا سنگسارش می‌کنند یا موهایش را کوتاه می‌کنند. همه ما از این ماجرا شوکه شده‌ایم.

مسئولان مدرسه براین مسأله تاکید داشتند که قبل از این ماجرا در مورد کوتاهی مو به «نرگس» تذکر داده بودند.

نه نرگس و نه خانواده در این زمینه تذکری از مدرسه نگرفته بودند و اصلا این مسأله درست ندارد. اگر تذکری در این مورد داده می‌شد، بی‌شک بعد از این ماجرا ما هیچ‌گونه پیگیری نمی‌کردیم.

گفته می‌شود تنها دو سانت از موهای نرگس کوتاه شده.

موهای نرگس تا روی کمرش است و اینگونه نیست که یکی، دو سانت از آن کوتاه شده باشد بلکه معاون پرورشی موهای نرگس را از نصفه قیچی کرده است.

واکنش مسئولان مدرسه چه بود؟

بعد از این ماجرا مسئولان مدرسه به منزل ما آمدند و اجازه نمی‌دادند در مورد این مسأله با جایی صحبت کنیم. بارها با مدیر آموزش‌وپرورش و رئیس کلانتری و... برای گرفتن رضایت به منزل ما مراجعه کردند، از آنجایی که معاون پرورشی باردار است، مادرم کمی حساس شده و دلش به رحم آمد اما من اجازه نمی‌د‌هم رضایت بدهند، چون این خانم باید پاسخگوی کار اشتباهی که کرده‌اند، باشند. من از آموزش‌وپرورش هم پرسیدم که آیا اولیای مدرسه حق چنین کاری را دارند یا خیر؟ که گفتند بخشنامه شده است موهای دانش‌آموز حتی اگر شپش داشته باشد، بدون اجازه اولیای دانش‌آموز، نمی‌توان آن را کوتاه کرد. تنها حقی که اولیای مدرسه دارند این است که اجازه ندهند دانش‌آموز به مدرسه نیاید.

شرایط روحی نرگس بعد از این ماجرا چطور است؟

نرگس از لحاظ روحی ضربه خورده است و علاقه‌ای ندارد به مدرسه برود. چهار‌سال پیش نرگس از یک ساختمان چهارطبقه سقوط کرد. از آن حادثه به بعد دچار استرس عصبی شده. بعد از آن ماجرا از شدت استرس موهای نرگس سکه‌ای می‌ریخت. دو‌سال طول درمان گرفتیم و برای درمان آن به شهرهای مختلف مراجعه کردیم. به تهران، اراک، شیراز و اصفهان رفتیم. برنامه‌های زیادی را اجرا کردیم تا از استرسش کاسته شود و موهایش شروع به رشد کند. بعد از این موضوع همه ما روی موهای نرگس حساس بودیم، چون در طول درمان نرگس خیلی اذیت شد و بچه‌ها او را کچل صدا می‌زدند و همیشه از این می‌ترسید که موهایش رشد نکند. زمانی که موهایش رشد کرد، موهایش را خیلی دوست داشت.

مسئولان آموزش‌وپرورش مدعی‌اند نامه‌ای از طرف پدر شما به آموزش‌وپرورش رسیده مبنی بر اینکه شکایتی در این مورد ندارد و از نظر آنها این پرونده مختومه است.

من از طرف پدر و مادرم برای تنظیم شکایت اقدام کرده‌ام و هیچ‌کدام از اعضای خانواده اقدامی در راستای مختومه‌شدن پرونده نداشته‌اند و نامه‌ای از طرف پدرم با این مضمون به آموزش‌وپرورش ارایه نشده است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.