پروانه مافی در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران و کمیته برنامه ریزی شهرستان تهران که با حضور استاندار تهران و مسولین استانی در محل فرمانداری تهران برگزار شد گفت: بی تردید مباحث اساسی شهر تهران حل نخواهد شد مگر با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه، مجلس، استانداری، شهرداری و دولت. قطعا حل بسیاری از معظلات شهر تهران در گرو حل مسائل اساسی این شهر است که نیازمند شکل‌گیری این همکاری میان دستگاه‌های مختلف در سطح شهرستان است.

وی افزود:‌ موضوع مدیریت واحد شهر تهران از اهمیت بسزایی برخوردار است که در قانون به شکل صریح مورد تاکید قرار گرفته و در آن واگذاری ۲۳ وظیفه غیر حاکمیتی از دولت به شهرداری‌ها عنوان شده است.  این موضوع در برنامه‌های سوم و چهارم و پنجم و ششم توسعه کشور نیز عنوان شده است اما متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

مافی ادامه داد: اگر ظرف سال‌های گذشته ۲۳ وظیفه عنوان شده به شهرداری‌ها و مدیریت شهری واگذار می‌شد امروز با انباشت مشکلات مواجه نبود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل شهری اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل نبود مدیریت واحد شهری هر یک از دستگاه‌های مذکور در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکلات را گردن دستگاه دیگر می‌اندازد لذا درخواست من این است که با کاری انقلابی قانون را در این حوزه اجرایی کنیم. قطعا اگر این قانون اجرا شود بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ باید از ظرفیت‌های گسترده شهرداری تهران در حل مشکلات این شهر به ویژه آسیبب‌های اجتماعی استفاده کنیم؛ امری که تا کنون محقق نشده است. متاسفانه امروز در تهران متولی مشخصی برای رسیدگی به امور مختلف وجود ندارد.

وی در ادامه به طرح جامع مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: این طرح در سال ۱۳۹۲ به صورت جدی مطرح شد و از آن موقع پیگیری‌های توسط دولت و مجلس ادامه دارد اما با توجه به تعلل دولت در خصوص ارائه این لایحه به صورت موازی مجلس طرحی را در خصوص این موضوع تهیه کرد  و امروز این طرح  در ساعت ۱۶ در کمیسیون درآمدها مباحث مالی‌اش تعیین تکلیف خواهد شد تا در مراحل بعدی به صحن علنی ارسال شود.

مافی  ادامه داد: با شورای نگهبان نیز تعامل لازم در خصوص این طرح داشته‌ایم تا با هماهنگی به تصویب برسد. با این وجود اگر این موضوع در قالب لایحه از سمت دولت ارسال شود قطعا بهتر است؛ لذا از استاندار تهران درخواست می‌کنم این مسئله را پیگیری کند.

وی در بخش دیگری به موضوع مدیریت بحران در شهر تهران اشاره کرد و گفت:‌ شهر تهران، شهر منتظر بحران است؛ لذا باید آمادگی لازم را برای مقابله با بحران‌ها داشته باشد. تهران به عنوان شهری استثنا مدیریت بحرانش با شهردار است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که در هنگام وقوع زلزله تهران و حومه آن دچار آسیب و خسارت می شود لذا مدیریت دوگانه‌ای داریم به شکلی که در تهران مدیریت بحران بر عهده شهردار و در حومه آن مدیریت بحران بر عهده استاندار است.

مافی تاکید کرد: باید این مشکل حل شود و نیاز است که استاندار تهران در این زمینه حضور پیدا کند و مدیریتی واحد را تشکیل دهد.

وی به موضوع حمل و نقل ریلی و گسترش مترو در شهرستان‌های حومه شهر تهران اشاره کرد و افزود:‌ در ابتدای تشکیل مجلس تمامی نمایندگان تهران به مردم اسلامشهر قول دادند که قطار شهری را در این شهرستان احداث کنند اما این موضوع با مشکلاتی روبرو است و مشکل اساسی این است که راه‌آهن و قطار شهری در تهران با مدیریتی سه‌گانه مواجه است به شکلی که قطار شهری در اختیار شهرداری و راه آهن شرکتی مجزا و همچنین شهرهای جدید نیز توسط شرکتی مجزا مدیریت می‌شود و هر یک از این دستگاه‌ها کار خود را انجام می دهند لذا موضوعات این حوزه با بن بست مواجه می‌شود؛ بنابراین نیاز است که این سه مدیریت را یکی کنیم و در اختیار شهرداری تهران قرار دهیم. قطعا شهرداری تهران این ظرفیت را دارد که این مسئولیت را بپذیرد و در قبال آن پاسخگو باشد.

مافی تاکید کرد: مقرر بود تا سال ۱۴۰۴، ۷۰ درصد حمل و نقل شهر تهران بر پایه حمل و نقل ریلی باشد که این موضوع در قالب تحقق طرح جامع  حمل و نقل گنجانده شده بود اما امروز تنها  ۱۵ درصد از این مهم محقق شده است و ما شاهد یک عقب ماندگی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد:‌ از طرح جامع حمل و نقل عقب هستیم. بی‌تردید موضوع حمل و نقل باید در اولویت کارهای شهرداری قرار بگیرید و به طور جد این موضوع دنبال شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.