بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تدوین پیوست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در پروژه های بزرگ عمرانی در دستور شصت و سومین جلسه شورا قرار داشت که کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری پس از بررسی کارشناسی، این طرح را رد کرد.

زهرا صدراعظم نوری در تشریح دلیل این موضوع گفت: هم اکنون سه مصوبه بالادستی در همین خصوص وجود دارد که باید به دنبال راهکاری برای به کارگیری آنها باشیم.

احمد مسجد جامعی، در مقام مخالف این طرح با خواندن قوانین بالادستی در این حوزه به وجود برخی از موضوعات که نیازمند برنامه ریزی دقیق هستند اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این طرح مبحث مقررات ملی ساختمان است که به پدافند غیرعامل اشاره ای ندارد؛ دیگری لزوم تدوین طرح جامع پدافند غیر عامل در سال ۹۲ بود که هنوز با گذشت ۵ سال این اتفاق نیافتاده است.

وی در پایان به زلزله تهران اشاره کرد و گفت: این سند پس از زلزله تهران و مشاهده کمبودهای شهر در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل تنظیم شد از این روی خوب است که توجه بیشتری به این طرح شود.  

سید حسن رسولی در موافقت با نظر کمیسیون تخصصی گفت: این موضوع در اسناد بالادستی به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته است و از طرفی این طرحی هزینه بر است و با این حجم بدهی ها بهتر است که طرح رد شود.

صدر اعظم نوری در دفاع از رد این طرح گفت: شورای شهر تهران تا پیش از دوره پنجم بیش از ۵ هزار مصوبه داشته است که اکثر آنها از اعتبار کارشناسی بالایی برخوردار است از این روی در شورا کمبود مصوبه نداریم ولی آنچه کمتر پیگیری می شود نظارت بر اجرای آنهاست.

وی خواستار ارائه گزارش اداره مصوبات شورای شهر تهران در خصوص وضعیت اجرای مصوبات شورای شهر تهران تاکنون شد.

افشین حبیب زاده در موافقت با این طرح گفت: متاسفانه پیش از این به هیچکدام از تکالیف در این خصوص عمل نشده است و به نظر من شورای پیشین باید با نظارت و تذکر اجرای این مصوبات را پیگیری می کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه داریم از برنامه دوم خارج می شویم من نگرانم که این موضوع مورد غفلت قرار گیرد از این روی  این طرح می تواند انسجام و انتظامی به این حوزه بدهد همچنین شورای عالی معماری و شهرسازی شهرداری را ملزم به ارائه شیوه پدافند غیر عامل کرده است که باید در این حوزه آورده شود.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اختلاط موضوع پدافند غیر عامل و مدیریت بحران همخوانی ندارد تصریح کرد: مدیریت بحران در مورد زلزله و سیل و آسیب های حوادث غیر مترقبه و طبیعی است این در حالی است که پدافند غیر عامل برای موضوع حملات دشمن است و قرار دادن این دو کنار هم صحیح نیست.

وی ادامه داد: حوزه پدافند غیر عامل تابع سیاست های دولت است یعنی اینکه دولت چگونه می خواهد در مقابل حملات دشمن مقاومت کند مثلا آیا دولت می خواهد در مقابل حملات موشکی مقاوم شود یا حملات شیمیایی و یا حملات رادیو اکتیو که هر کدام از آنها رقم ساخت ساختمان را به شدت بالا می برد.

رییس شورا خاطر نشان ساخت: با کمک مشاور خارجی مترو قیطریه را در مقابل تمامی تهدیدها مقاوم ساختیم که با وجود قرار گیری این ایستگاه در زیر زمین هزینه ساخت این ایستگاه ۳۰ درصد افزایش یافت، از این روی اگر این موضوع مصوب شود مجریان دیگر قادر به ساخت ساختمان نخواهند بود از این روی ترکیب این دو کار صحیحی نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: برای ورود به پدافند غیر عامل باید جلسه ای با رئیس این ستاد برگزار کنیم تا سطح پدافند در شهر تهران را  برای مدیریت شهری مشخص کنند.

هاشمی با بیان اینکه  تاکنون در تهران هیچ کاری برای ایجاد پدافند غیرعامل نشده است افزود:  کاملا خلا در این حوزه دیده می شود لذا کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری می بایست این موضوع را به صورت جداگانه مورد پیگیری قرار دهد.

میرزایی، معاون شهردار تهران در پایان بررسی این دستور جلسه با بیان اینکه کمیسیون تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در تدوین برنامه سوم شهر تهران تشکیل شده و این حوزه یکی از محورهای اصلی برنامه است از اعضای شورای شهر تهران خواست تا به رد این طرح رای دهند تا برنامه های شهرداری به صورت یکپارچه ارائه شود.

در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این طرح مورد تصویب قرار نگرفت و از دستور کار شورا خارج شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.