عباس عراقچی پس از حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که با محوریت آخرین تحولات مربوط به برجام پس از خروج آمریکا از این توافقنامه، تشکیل شده بود، تصریح کرد: از روز سه شنبه، به نوعی، مذاکرات با اروپا در سطوح کارشناسی آغاز می شود.  

وی افزود: باید ببینیم که این مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت؛ آیا اروپایی‌ها قادر هستند منافع ایران را در برجام تأمین و تضمین کنند؟  

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تأکید کرد: ما حتما باید بتوانیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تضمین‌های لازم را در خصوص عمل به تعهدات، از طرف‌های اروپایی کسب کنیم.

وی گفت: موارد مورد مذاکره، منتقل خواهد شد و تصمیم گیری درکشور انجام می گیرد؛ ما هنوز در این خصوص که در برجام باقی بمانیم یا نمانیم، هیچ تصمیمی نداریم و همه اینها منوط به چگونگی پیشرفت مذاکرات با کشورهای اروپایی و سایر طرف‌های برجام است.  

عراقچی ادامه داد: همچنین تصمیم‌گیری درباره برجام منوط به تأمین منافع مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران از برجام و چگونگی تضمین طرف‌های غربی خواهد بود؛ پس از آن در مورد ماندن یا خروج از برجام تصمیم خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص استعفای رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: هنوز اطلاعات جزئی تری در خصوص این استعفا نداریم و برای خود ما هم محل سؤال و تعجب بوده و هست که چگونه معاون آقای آمانو که مسئول حوزه بازرسی‌هاست اینطور ناگهانی استعفا داده است. ما در این خصوص سؤالاتی داریم که امیدواریم آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز توضیحاتی ارائه دهد.  

عراقچی ادامه داد: این استعفا در نوع همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد و ما طبق قوانین موجود در موافقتنامه پادمان در برجام و همچنین پروتکل الحاقی که اکنون به صورت موقت در حال اجرای آن هستیم، عمل می‌کنیم.  

وی افزود: ما بر همین اساس روابط خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی، تنظیم خواهیم کرد و این موضوع، ارتباطی با افراد و تغییر آنها نخواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.