علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان، روابط ایران و ترکمنستان را برادرانه و دوستانه توصیف کرد و گفت: خوشبختانه رویکرد خوبی نسبت به توسعه روابط با ترکمنستان وجود دارد و قطعا باید از ظرفیت‌های موجود دو کشور برای ارتقای سطح روابط استفاده کرد، همچنین روابط پارلمانی میان دو کشور بسیار خوب بوده و هر دو پارلمان علاقه‌مند به گسترش روابط هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی افق‌های روشنی را برای گسترش تعاملات با ترکمنستان متصور است و این روابط می‌تواند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی صورت گیرد.

رئیس قوه‌مقننه گفت: با توجه به نزدیک بودن فرهنگ دو کشور ایران و ترکمنستان، این مسئله می‌تواند به زمینه‌ای برای ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی تبدیل شود.

لاریجانی ادامه داد: خوشبختانه جمهوری اسلامی تجارب و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه صنعت و امور فنی دارد که از این ظرفیت‌ها می‌توان بهره برد، به‌طور مثال در زمینه جاده‌سازی شرکت‌های ایرانی کارنامه و عملکرد خوبی داشته و می‌توان از آن‌ها برای اجرای پروژه‌ها استفاده کرد.

وی،  نقش پارلمان‌های دو کشور ایران و ترکمنستان در گسترش روابط را پررنگ و برجسته دانست و گفت: مجالس دو کشور باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

همچنین در این دیدار، «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به روابط تاریخی، دیرینه و برادرانه ایران و ترکمنستان، گفت: ما همواره به دنبال گسترش روابط با جمهوری اسلامی بودیم و تقویت تعاملات جزو اولویت‌هایمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های پارلمانی میان ایران و ترکمنستان ضروری است، گفت: روابط دو کشور به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و مردم دو کشور، فرهنگ، تاریخ و ذهنیت مشترکی دارند که از این ظرفیت‌ها می‌توان برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی بهره برد.

وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به روابط سیاسی ایران و ترکمنستان، افزود: جمهوری اسلامی نخستین کشوری بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و سفیر اعزام کرد و قطعا مردم ما این رویکرد حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنند.

«رشید مردوف» ادامه داد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی میان ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری صنعتی، فنی، انرژی و راهسازی وجود دارد که باید از این زمینه‌ها استفاده کرد، در این زمینه مجالس دو کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.