درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تحلیل های متعددی وجود دارد. اما آنچه که بیش از هر موضوعی مشخص است این که آمریکای تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، حرف متحدان سنتی اروپایی خود را در این زمینه گوش نکرد.

در واقع این موضوع به چالشی اساسی میان آمریکا و اروپا تبدیل شده است. دونالد ترامپ در نظر دارد اراده آنها برای اعلام حاکمیت خود و توان آنها را برای مقاومت در برابر نیرویی بی رحم بی آزماید.

اینکه رئیس جمهوری آمریکا تصمیم های فرا قاره ای بگیرد، برای اروپایی ها قابل پذیرش نیست. اکنون باید منتظر ماند و دید که اروپا به کدام سو می رود.

اروپایی ها و جامعه بین الملل تا آخرین روز تلاش کردند مستأجر کاخ سفید را سر عقل بیاورند. توجیه آنها هم این بود که این توافقی است که همه قدرت های بزرگ در مورد آن مذاکره کردند، از طریق یک قطعنامه سازمان ملل معتبر شناخته شده است و تا به اینجا ایران به آن پایبند بوده است اما کو گوش شنوا!

خروج یکجانبه آمریکا از توافق با ایران، تنها موضوعی نیست که اروپایی ها را خشمگین کرده است بلکه خروج این کشور از توافق آب و هوایی پاریس یا پیمان تجارت آزاد بین دو سوی اقیانوس آرام، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، می تواند ضربه ای تأسف بار به مبارزه با گرم شدن زمین یا تجارت آزاد محسوب شود.

در واقع باید گفت که اروپایی ها یک روز هم فکر آن را نمی کردند که آمریکا از میان آنها و اسرائیل و عربستان و چند کشور کوچک عرب، گزینه دوم را انتخاب کند.

تارنمای رسانه آمریکایی هیل امروز (یکشنبه) نیز در مطلبی نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با تصمیم خود مبنی خارج کردن کشورش از توافق هسته ای، نظم جهانی را برهم زد، شکافی عمیق میان واشنگتن و متحدان اروپایی به وجود آورد و بر تنش ها در خاورمیانه افزود.

چندی پیش نیز ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه گفته بود که تحریم‌های فراسرزمینی آمریکایی‌ها برای اروپا غیرقابل قبول است

لودریان افزود: ما به آمریکایی‌ها گوشزد کرده‌ایم که از نظر ما اتخاذ تدابیر تنبیهی فراسرزمینی آنها غیرقابل قبول است و اقدامات تنبیهی که آنها برای ایران در نظر گرفته اند، به خود آنها مربوط می شود و به اروپایی ها ارتباطی ندارد.&#۳۹;

به گزارش ایرنا، ترامپ سه شنبه گذشته خروج آمریکا را از توافق نامه هسته ایران و ۱+۵ و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در سخنانی ضمن مخالفت با اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق نامه هسته ای تاکید کرد.

انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.