در تحلیل کمرسانت آمده است:

ایالات متحده روز پنج‌شنبه مجازات‌های ایران را گسترش داده و چند فرد و شرکت دیگر را به فهرست مجازات‌ها وارد کرد. رابرت آینهورن (Robert Einhorn) مشاور ویژه اسبق وزیر امور خارجه آمریکا در بخش عدم گسترش تسلیحات کشتار جمعی در مصاحبه با روزنامه کمرسانت می‌گوید با این نظر که اقدام ترامپ بدترین تصمیم وی در بخش سیاست خارجی تاکنون بوده موافق است.

این اقدام برای روابط آمریکا با جهان، برای اعتبار آمریکا و البته برنامه هسته‌ای ایران عواقب جدی بلندمدت خواهد داشت. این تصمیم همچنین برای روابط آتلانتیک عواقب منفی خواهد داشت. به نظر وی اقدام ترامپ با قول انتخاباتی وی ارتباط دارد. یعنی او حداقل به قول‌های خود پایبند است. و همچنین او در نابود کردن تمام دستآوردهای اوباما مصر است. از قرار این دو عامل در تصمیم وی مؤثر واقع شده بودند.

به نظر این کارشناس آمریکایی، خود ترامپ از جزئیات معامله مطلع نبوده و نمی‌تواند نظر خود در مورد ناجور بودن آن را توضیح دهد. این صاحبنظر می‌گوید علت موفق نشدن کشورهای اروپایی همین بود که تصمیم ترامپ یک تصمیم سیاسی بوده و اساس محتوایی نداشته است. بنظر آینهورن کشورهای اروپایی سعی می‌کنند تجار خود را به ادامه فعالیت در ایران قانع کنند. ممکن است برای این منظور به آنها وام‌های دولتی داده شود.

ولی امکانات آنها در این بخش محدود است. بسیاری از شرکت‌ها در رابطه با تحت خطر قرار گرفتن متعاقب مجازات‌های ثانوی آمریکا ترجیح می‌دهند از ایران خارج شوند. به نظر وی کشورهای اروپایی همچنین نمی‌توانند دفاع از شرکت‌های خود در برابر مجازات‌های احتمالی آمریکا را تضمین کنند. ممکن است شرکت‌های خرد و متوسط که با آمریکا رابطه ندارند همکاری با ایران را ادامه دهند ولی بازیکنان بزرگ ریسک نمی‌کنند.

آینهورن در پاسخ به سئوال مربوط به تمایل دولت ترامپ برای تغییر رژیم ایران به واسطه مجازات‌ها می‌گوید بنظرش در داخل دولت در مورد هدف نهایی این تصمیم وحدت نظر موجود نیست. برای برخی‌ها و از جمله خود ترامپ هدف می‌تواند امضای موافقتنامه جدید باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.