خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ماتئو سالوینی، رئیس حزب ملی‌گرای لیگ ایتالیا پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که به همراه لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش موسوم به پنج ستاره در حال "نوشتن تاریخ" هستند و قرار است با سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا تماس بگیرند.

یک خبرگزاری ایتالیایی به نام AGI گزارش کرد: دی مایو تماس تلفنی کوتاهی با دفتر رئیس‌جمهور داشت تا "اعلام کند که از امروز (دوشنبه) آماده گزارش کردن همه چیز از جمله نام نخست وزیر هستند".

این در حالی است که در صورت معرفی گزینه مربوط به پست نخست وزیری و در صورتی که رئیس‌جمهور کاندیداتوری او را بپذیرد، این پست در عرض چند روز رسمیت پیدا خواهد کرد.

دی مایو بعد از دومین روز مذاکراتش با سالوینی در شهر میلان گفت: کاندیدای نخست وزیری "یک سیاستمدار خواهد بود نه یک تکنسین".

برخی رسانه‌های ایتالیا گزارش کردند که این کاندیدا یک "طرف ثالث" است که نه به حزب لیگ و نه به حزب جنبش پنج ستاره تعلق نداشته و اختیارات بین‌المللی دارد.

سالوینی و دی مایو امروز (دوشنبه) نیز نشستی در شهر رم دارند و پس از آن به کاخ ریاست جمهوری خواهند رفت.

این تحولات نشان دهنده این است که حدود ۷۰ روز بعد از انتخابات پارلمانی ایتالیا اکنون دو حزب لیگ و جنبش پنج ستاره زمینه‌هایی مشترک برای تشکیل اولین دولت ضد تشکیلاتی در ایتالیا و غرب اروپا را یافته‌اند.

براساس گزارش‌ها این احزاب بر سر مسائلی مثل افزایش سن بازنشستگی توافق کرده‌اند در حالی که حزب جنبش پنج ستاره از موافقتش با سیاست‌های سخت گیرانه ضد مهاجرتی حزب لیگ خبر داده است.

همچنین درخصوص ترکیب دولت، دو حزب لیگ و جنبش پنج ستاره باید همچنین بر سر نمایندگان مربوط به احزاب دیگر توافق کنند.

در انتخابات ۴ مارس حزب لیگ ۱۷ درصد رای داشت اما در قالب ائتلاف راست گرایی که شامل حزب فورزا ایتالیا متعلق به سیلویو برلوسکنی می‌شد، مجموعا این ائتلاف ۳۷ درصد رای کسب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.