الموقف العراقی گزارش داد، سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از برگزاری موفقیتآمیز انتخابات پارلمانی جمهوری عراق در یک فضای آرام و امن استقبال می‌کند و آن را در ادامه پیروزی‌های بزرگ بر تروریسم و رشد و پیشرفت و شکوفایی ملت عراق در تعیین سرنوشت خود می‌داند.

در این بیانیه آمده است: انتظار می‌رود که این انتخابات منجر به تحکیم و گسترش ثبات و دوستی در داخل عراق و در سطح منطقه شود.

سفارت ایران در بغداد در ادامه ضمن تبریک به ملت و دولت عراق و آرزوی رشد و پیشرفت بیشتر برای این کشور اعلام کرد: انتظار می‌رود که بعد از تشکیل پارلمان و به دنبال آن دولت جدید این شکوفایی و پیشرفت ادامه یابد و روابط برادرانه میان دو کشور هر چه بیشتر تحکیم شود.

به گزارش ایسنا، مردم عراق روز شنبه برای انتخاب ۳۲۸ نماینده پارلمان پای صندوق‌های رای رفتند و لیست‌های پیروز باید ائتلاف‌هایی را جهت دستیابی به اکثریت به منظور تشکیل دولت آینده تشکیل دهند.

ریاض بدران، رئیس اداره انتخابات عراق امروز دوشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد،‌ دو لیست "الفتح" و "سائرون" به طور غافلگیرکننده‌ای در مقابل ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی که پیش از این براساس نتایج غیررسمی پیشتاز بود آرای اکثر استان‌های عراق را به دست آوردند.

لیست سائرون شامل صدر و حزب کمونیست و براساس مبارزه با فساد تشکیل شد که در رتبه نخست شش استان از مجموع ۱۸ استان عراق و در رتبه دوم در چهار استان دیگر قرار گرفت.

اما ائتلاف الفتح که شامل گروه‌های حشد شعبی می‌شود که نقش تعیین کننده در حمایت از نیروهای عراقی در نابودی داعش داشتند، در چهار استان اول و در هشت استان دوم است.

در حالی که ائتلاف العبادی که مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی است بعد از الفتح و سائرون در تمامی استان‌ها به جز نینوا و بزرگترین شهر آن یعنی موصل قرار گرفته است.

ائتلاف سائرون در استان‌های بغداد، واسط،‌ المثنی، دیالی اول است اما الفتح در استان‌های بابل،‌ کربلا، ذی‌قار،‌ بصره و قادسیه در حالی که در استان‌های واسط، دیالی و بغداد دوم است.

ائتلاف "القرار العراقی" به ریاست اسامه نجیفی در استان دیالی اول است در حالی که تعداد لیست‌هایی که در انتخابات به رقابت پرداختند به ۸۷ لیست و ائتلاف می‌رسید.

در استان الانبار لیست "الانبار هویتنا" در رتبه اول و بعد از آن الوطنیه به ریاست ایاد علاوی قرار گرفت.

کمیسیون انتخابات اعلام کرد، هنوز شمارش آرا ادامه دارد و نتایج متعاقبا اعلام خواهد شد.

کمیسیون انتخابات افزود: هشت استان در حال حاضر به دلیل به اتمام نرسیدن بررسی‌های دقیق آرا نتایج را اعلام نکرده‌اند که شامل اربیل، سلیمانیه، نجف،‌ دهوک،‌ صلاح الدین، کرکوک،‌ میسان و نینوا می‌شوند.

این نتایج اولیه اعلام شده بیانگر ۶۰ درصد مجموع آرای شمارش شده است.

حامیان مقتدی صدر گفتند، با این نتایج مقتدی صدر با کمونیست‌ها و طرفداران سکولار مستقل دیگر برای تشکیل دولت تکنوکرات مستقل برای مبارزه با فساد تلاش خواهد کرد.

جمعه البهادلی، نماینده پارلمان عراق از فراکسیون صدر گفت: برنامه ما ایجاد دولتی‌ تاثیر گذار و عاری از فساد است که برای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات و آموزش فقیران تلاش خواهد کرد.

در پی اعلام نتایج اولیه طرفداران مقتدی صدر به خیابان‌ها آمده و به شادی پرداختند.

یک مقام امنیتی امروز (دوشنبه) اعلام کرد،‌ تمامی مسیرهای منتهی به میدان التحریر بغداد؛ جایی که مراسم‌ها و جشن‌های حامیان لیست سائرون برگزار شده،‌ مسدود شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.