سهیل بن محمد المزروعی گفت برای نخستین بار نیست که یک عضو اوپک با تحریم مواجه می شود و این گروه ظرفیت ذخیره کافی برای جبران بشکه های از دست رفته دارد.

بدنبال تصمیم هفته گذشته ترامپ برای خروج از توافق هسته ای بین المللی با ایران، آمریکا به خریداران نفت ایران تا چهارم نوامبر فرصت داده تا خریدشان را پایان دهند.

طبق آخرین نظرسنجی پلاتس که اوایل ماه جاری منتشر شد، ایران در آوریل ۳.۸۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد. تهران از زمان برچیده شدن تحریم‌ها در ژانویه سال ۲۰۱۶، میزان تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داده بود.

اکثر تحلیلگران در نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" پیش بینی کرده اند تا نوامبر که تحریم‌ها به اجرا در می آیند، حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران به بازار جهانی به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا می کند و حداقل میزان پیش بینی شده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز و حداکثر آن ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

وزیر انرژی امارات اظهار کرد آنچه برای ما نگران کننده است، کاهش تولید در کشورهای دیگر است. کاهش تولید در ونزوئلا بسیار زیاد است.

بر پایه نظرسنجی پلاتس، تولید ونزوئلا به ۱.۴۱ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش یافت که ۵۴۰ هزار بشکه در روز کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. این پایینترین سطح تولید ونزوئلا در ۳۰ سال گذشته به شمار می رود.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا که دولت ترامپ تهدید کرده اعمال کند، ممکن است به وخامت این وضعیت بیافزاید.

اوپک به همراه گروهی از تولیدکنندگان خارج از این سازمان شامل روسیه از ابتدای سال ۲۰۱۸ توافقی را برای محدود کردن عرضه به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز به اجرا گذاشت تا مازاد عرضه را حذف کرده و قیمتها را حمایت کند. اوپک متعهد است تا پایان امسال به محدودیت عرضه ادامه دهد اما در نشست آینده که ۲۲ ژوئن در وین برگزار می شود، درباره تولید از دست رفته گفت و گو خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.