براساس آخرین بررسی‌ها در بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از نظر توزیع جغرافیائی (مناطق ۲۲گانه شهری تهران) ساختمان‌های واقع بر حریم گسل‌های شهر تهران، منطقه یک با حدود ۷ هزار ۶۰۰ بنا حدود ۶۵ درصد ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌ها را در بر گرفته است.


مساله‌ای که در نگاه اول نشان می‌دهد، ساخت و ساز انبوه در منطقه یک تهران به عنوان گران‌ترین منطقه مسکونی در تهران و حتی کشور، بدون بررسی‌ها و ارزیابی‌های لرزه‌نگاری و خطرپذیری در زلزله صورت گرفته است. منطقه‌ای که قیمت خانه‌های آن از متری ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان شروع می‌شود وبعضا تا متری ۳۰ میلیون تومان نیز به فروش می‌رود. 
(شرح کامل در جدول زیر)

درباره گسل‌های تهران تا کنون بحث‌های متعددی صورت گرفته و بررسی‌های خبرآنلاین در گفت وگو با کارشناسان متعدد نشان می‌دهد، ساخت‌وسازها در تهران اکثرا بر روی گسل‌ها انجام شده است.

تا جایی که پیش از این دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و عضو وابسته فرهنگستان علوم، در گفت و گو با خبرآنلاین عنوان کرده بود:« 
توجه کنید که در محدوده کنونی شهر تهران عملا ساخت ساختمان و برج روی گسل شمال تهران و همچنین روی گسل کهریزک انجام شده است. بنابراین ما با مساله حوزه نزدیک و احتمال خرابی های بیشتر در آن در حین یک زمین‌لرزه شدید در داخل پهنه شهری تهران هم مواجه هستیم. اینجا بخوانید

 

 

در تصویر زیر موقعیت گسل‌های شمالی و شمال شرقی تهران را مشاهده کنید؛

 

منطقه یک تهران روی گسل‌هاست


 

طی سال‌های اخیر بیشتر توجه‌ها درباره زلزله تهران مربوط به گسل‌های جنوبی تهران بود. اما حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که گسل‌های شمال شهر تهران نیز به همان اندازه نگران‌کننده هستند. در حال حاضر به گفته مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد که نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که حدود ۳۲۰ هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران واقع شده است ضمن آنکه بخش عمده‌ای از پایتخت تحت‌تاثیر این گسل قرار دارد.

علی بیت‌اللهی با بیان اینکه گسل ری که از جنوب تهران عبور می‌کند، نقش مهمی در لرزش‌های آتی کلان شهر تهران خواهد داشت گفت: منطقه ۱۷ شهرداری در پهنه گسلی باریک حدود ۲۰۰ متر با طول بیش از ۱۰ کیلومتر قرار گرفته است، ولی بخش عمده شهر تهران تحت تاثیر گسل شمال تهران قرار دارد.

به گفته این محقق زلزله شناسی، گسل شمال تهران گسلی است که از شمال غرب تا شمال شرق تهران کشیده شده است و از آنجایی که یک گسل معکوس به شمار می‌رود، پهنای گسلی آن وسیع‌تر می‌شود؛ از این رو مساحت زیادی از شهر تهران را در بر گرفته است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن با بیان اینکه در کل حریم شهر تهران حدود بیش از ۱۱ هزار ساختمان واقع شده است، یادآور شد: در کل شهر تهران حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار پلاک وجود دارد که ساختمان‌های مهمی مانند بیمارستان، مدارس و مرکز مدیریت بحران در حرایم گسل‌ها وجود دارد. اینجا بخوانید

این وضعیت در شرایطی‌است که بنا به گفته کارشناسان و متخصصان حوزه زمین شناسی و لرزه نگاری، شهر بزرگ تهران به دلیل قرار گرفتن بر روی تعداد قابل توجهی از گسل ها همواره با خطر احتمالی زلزله‌های بزرگ روبرو است به طوری که دکتر بیت‌الهی پیش از این نیز اظهار کرده بود: گاهی از من سوال می‌کنند که این گسل‌ها چه زلزله‌ای را می‌توانند ایجاد کنند. طبق مستندات تاریخی، گسل ری یا گسل شمال تهران می‌توانند زمین‌لرزه‌ای با شدت ۷ تا ۷.۵ ریشتر را ایجاد کنند و مطمئنا آمار کشته‌ها و مجروحان احتمالی آن حدود یک میلیون نفر خواهد بود؛ چرا که در مناطق مختلف شهر تهران بافت‌های فرسوده داریم. از حدود ۱.۱ میلیون پلاک ۲۰۰ هزار پلاک یعنی یک پنجم ساختمان‌های تهران در بافت فرسوده متراکم با معابر تنگ، ساختمان‌های فرسوده و کوچک، منطقه‌ی نفوذناپذیر، ریزدانه و غیرمستحکم قرار دارد.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.