الاخبار گزارش داد، مواضع ایرانی در مورد تصمیم ترامپ متفاوت بوده است؛ اما در بین همه این تفاوتها، پیوندهای مشترکی حکایت از آن دارد که پاسخ واحد و حساب شده ای در راه است. همه در تهران در برابر واقعیتی هستند مبنی بر اینکه رسیدن به توافقی با ایالات متحده امری دور از دسترس است؛ واقعیتی که از روز اول شروع تهدیدهای آمریکا در مورد خروج از برجام، دیدگاه رهبر ایران مبتنی بر آن بود؛ از این رو تصمیم ترامپ را غافلگیر کننده نمی داند. رهبر ایران که در زمان انجام مذاکرات طرح دولت روحانی برای دست یابی به توافق را رد نکرد، امروز هم به روحانی و ظریف اجازه انجام مذاکرات را داده است.

در این میان، آیت الله خامنه ای در اولین عکس العمل خود در مورد خروج ترامپ از برجام، در صداقت فرانسه، انگلیس و آلمان و تمایز آنها از واشنگتن نیز تردید کرد.

گذشته از این، روحانی در تماسی تلفنی با همتای فرانسوی خود شرط انجام مذاکره را رسیدن به نتیجه در زمانی کوتاه و حفظ منافع ایران دانسته و بر این مساله تاکید کرد که باید توافق واضح و شفافی صورت گیرد.

موضع فرانسه متمایل به سمت فشارهای آمریکا، بدبینی نسبت به امکان دست یابی به توافقی با ایران را افزایش می دهد؛ بویزه با تمرکز مکرون بر انجام مذاکرات در مورد دو پرونده موشکها و نقش منطقه ای ایران. این در حالی است که تلاشهای ایران برای حفظ منافع خود در توافق قبلی است. به این ترتیب، مکرون به نحوی مترجم فشارهای واشنگتن و متکی بر این عقیده است که موضع ایران ضعیف شده و در حال حاضر امکان باجگیری از آن وجود دارد.

در سطح مردمی، ملت ایران پس از اعلام خروج ترامپ از برجام، احساس خشم و نگرانی دارند و همه توجه آنها به تاثیرات تصمیم آمریکا بر شرایط اقتصادی است. در این میان، وزارت خزانه داری انگلیس بر ادامه حمایت خود از روابط تجاری با جمهوری اسلامی خبر داده و پاریس اعلام کرده است که علیه هر گونه اقدامی که به منافع شرکتهای اروپایی آسیب بزند، به سازمان تجارت جهانی شکایت می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.