خبرگزاری تاس گزارش داد، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کردند.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که مسکو آماده است تا به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.

اولیانوف افزود: تا زمانی که به ایران  مربوط است، رییس‌جمهور آمادگی روسیه برای ادامه اجرای برجام را فارغ از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق مورد تاکید قرار داده است.

وی همچنین گفت که مدیرکل آژانس نیز تاکید کرده است که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل آماده است تا در چارچوب وظایفش طبق منشور و قوانینی که از سوی نهادهای حاکم خود همچون شورای حکام آژانس تعیین شده عمل کند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی افزود: موضوع مهمی که آمانو آن را مورد تاکید قرار داده این است که ایران کماکان به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام ادامه می‌دهد.

وی در ادامه گفت که مسکو بر ضرورت خلع سلاح کامل شبه جزیره کره تاکید دارد.

اولیانوف تصریح کرد: دیدار میان رییس‌جمهور روسیه و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به دلایل کاملا آشکاری روی مسائل منطقه‌ای به علاوه کره شمالی و ایران متمرکز بود و رییس‌جمهور روسیه از مدیرکل آژانس خواست تا در حد امکان رویکرد حرفه‌ای و عادلانه‌ای در قبال این مساله اتخاذ کند.

به گفته این دیپلمات روس، تحلیلگران بر این باورند که خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران تاثیری منفی روی تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی جهت حل مساله هسته‌ای شبه جزیره کره خواهد داشت هر چند آمانو و پوتین در گفت‌وگوهای خود به این مساله نپرداختند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته خروج این کشور از توافق هسته‌ای را علیرغم مخالفت طرف‌های دیگر توافق اعلام کرد. دیگر کشورهای عضو توافق هسته‌ای یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه ایران تاکید کرده‌اند که به ادامه اجرای برجام ادامه خواهند داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.