«مایکل هیدن» مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» پیش‌بینی کرد که وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران علیرغم اعتراضات سران اتحادیه اروپا، به روابط واشنگتن با همپیمانان اروپایی این کشور لطمه وارد می‌کند.

وی به نشریه آلمانی «اشپیگل» در خصوص خروج آمریکا از برجام گفت: «خط اول تقابل با ایران نیست بلکه با دوستان اروپایی ما است. آنها حق قانونی برای گرفتن پاسخ این سؤالاتشان را دارند: «آیا نظر ما اهمیت دارد؟ آیا آمریکایی‌ها نظرات ما را در نظر می‌گیرند؟» بعلاوه هرآنچه که ممکن است یا ممکن نیست در خلیج‌فارس رخ دهد، بهترین دوستان ما در جهان را از ما منحرف می‌کند».

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اخیراً در مصاحبه با شبکه «سی. ان. ان» گفت که آمریکا بعد از خروج از برجام، شرکت‌های اتحادیه اروپا که با تهران همکاری دارند را از تحریم‌ها مستثنی نمی کند و گفت که امیدوار است اروپا این مسئله را درک کند که به نفع آنها است که در خصوص ایران با آمریکا وارد توافق شود.

ژنرال هیدن همچنین مدعی شد که تلاش‌های اروپا برای نگه داشتن ترامپ در برجام با شکست مواجه شد زیرا اقدام ترامپ در خروج از برجام بر پایه چیزی غیر از آنچه که از یک رئیس‌جمهور انتظار می‌رفت، بود.

این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا استدلال کرد که ترامپ «مخالف تجارت آزاد است و مهاجران را تهدید می‌داند و همپیمانانش را یک بار و مسئولیت به حساب می‌آورد».

وی در خصوص ویژگی‌های ترامپ توضیح داد: «وی (دونالد ترامپ) بر اساس واقعیت عینی تصمیم‌گیری نمی‌کند. او چنین پیش‌بینی دارد و روایت متفاوتی از نحوه کار جهان دارد و یک اعتماد به نفسی طبیعی به این مسئله دارد».

هیدن تصریح کرد: «به نظر می‌رسد که افرادی را گرد خود می‌آورد که کمتر مخالف وی باشند و افرادی که ظاهراً شبیه به خود او فکر می‌کنند را گرد خود جمع می‌کند».

این مقام سابق سیا تصریح کرد که سیاست فعلی دولت آمریکا در تضاد با رویکرد اساسی آمریکا که بر پایه ارتباط و نه معامله است، می‌باشد و این امر را یک فاجعه توصیف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً برخلاف تقاضاهای کشورهای اروپایی خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و با امضای یک فرمان اجرایی وعده داد که عالیترین سطح از تحریم‌ها را به زودی علیه ایران مجدداً وضع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.