یک هفته پس از اعلام خروج آمریکا از توافق مهم و تاریخی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، «هیثر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور طی روزهای گذشته با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود پیرامون همکاری بر سر موضوع هسته ای ایران بحث وگفتگو کرده است.

نائورت در بیانیه ای که به همین منظور انتشار یافت، مدعی شد که وزیر خارجه [مایک پمپئو در این گفتگوها] تأکید کرد که آمریکا و متحدان اروپایی آن در بازداشتن ایران از توسعه سلاح هسته ای و مقابله با فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم ایران در منطقه منافع مشترکِ قدرتمندی دارند.

وی در ادامه افزود: وزیر خارجه آمریکا امیدوار است که ما (آمریکا و متحدان اروپایی آن) بتوانیم به همکاری قدرتمند خود ادامه دهیم.

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد: در روزها و هفته‌ های پیش‌ رو با سه کشور اروپایی برای [تدوین] توافقی راجع به تمام رفتارهای بد ایران، کار خواهیم کرد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز ساعاتی پیش از پیام پمپئو، در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» اعلام کرد: واشنگتن ممکن است شرکت‌های اروپائی طرف معامله با ایران را مورد تحریم قرار دهد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این مصاحبه ادعا کرد: خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران (برجام) به دلیل مغایرت آن با منافع ملی آمریکا بود. برجام نمی توانست ایران را از دستیابی از به بمب اتمی بازدارد، بلکه بالعکس پوششی برای ایران به وجود آورد تا این کشور به فعالیتهای خود ادامه دهد. نتیجه خروج آمریکا از برجام بازگشت همه تحریم هائی است که تا قبل از توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ پابرجا بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.