علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: حمله به عراق بدون مصوبه شورای عالی امنیت بود، اما آمریکایی‌ها با کمک یک یا دو کشور دست به این اقدام زدند؛ گرچه بعدها چنان گرفتار شدند که پا به فرار گذاشتند. خروج از معاهده پاریس در رابطه با آب و هوا خلاف مقررات سازمان ملل بود و همچنین خروج از توافقنامه هسته‌ای خلاف قطعنامه شورای امنیت بود و همین طور انتقال سفارتخانه خود به قدس.

وی افزود: همه اینها نشان می دهد آمریکا قصد دارد نهاد بین‌المللی سازمان ملل را که به قصد ایجاد صلح در جهان تاسیس شده است نابود کند و چون سازوکار دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد، صحنه بین‌الملل را به سوی نوعی هرج و مرج امنیتی سوق دهد.

اهم اظهارات لاریجانی به نقل از خبرگزاری‎ها به شرح زیر است:

* در روز گذشته رژیم صهیونیستی دست به جنایتی وسیع زد و حدود ۵۰ نفر از مردم فلسطین را به شهادت رساند و حدود دو هزار نفر را مجروح کرد. این حادثه مقارن با دو مسئله بود. یکی همزمان با روز نکبت بود که چند دهه پیش در چنین روزی قدرت های بزرگ به حمایت از صهیونیست‌ها پرداختند تا مردم فلسطین را از سرزمین خود آواره کنند و به جای آنها از گوشه و کنار جهان افرادی را جمع و جور کردند و خانه و کاشانه فلسطینی‌ها را غصب نمودند. حادثه عظیمی بود که بیش از دو-سوم مردم فلسطین را از سرزمین آبا و اجدادی خود اخراج کردند و با قتل‌عام کسانی که مقاومت کردند، زمینه را برای وارد کردن دیگران فراهم کردند. این فاجعه تاریخی مبنای تولد این رژیم نکبت شد که عامل ماجراهای چند دهه اخیر است.

*دیگر موضوع نیز انتقال سفارت رژیم آمریکا از تل‌آویو به قدس است که روز گذشته به دستور رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد. با اینکه تقریبا همه کشورهای دنیا این اقدام را محکوم کردند و با اینکه همه می دانند این اقدام مخالف مصوبات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است، اما ظاهرا از سالهای پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند نهادهای بین‌المللی را بی‌اعتبار کنند.

* جنایت روز گذشته و کشتار مردم فلسطین صرفا به دلیل اینکه اعتراض به چنین اقداماتی کردند ننگ بزرگی برای رژیم صهیونیستی و آمریکاست و در تاریخ خواهد ماند. روشن است که این کشتارها از سر استیصال رژیم صهیونیستی و بیش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد، آشفتگی آنها را برملا می کند. راهپیمایی روزهای گذشته فلسطینی ها نشان داد که در جهت احقاق حق خود ایستادند و مقاومت می کنند. این حرکت جدید در فلسطین اضطراب برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده که دست به اقدامات احمقانه می زند.

* در چنین شرایطی آمریکا ادعا می کند بزرگترین معامله قرن را سامان می‌دهیم. آقای ترامپ این بزرگترین معامله‌ی قرنِ شما را، فلسطینی‌ها به بزرگترین ننگ تاریخ بدل کردند و با چنین اقدامی ملت فلسطین و مسلمانان را متحدتر کرده‌اید و همین امر عامل اصلی پیروزی آنها خواهد بود.

* دیگر کسی به وعده‌های شکلاتی شما وقعی نمی‌نهد. حتی برخی گروه‌های فلسطینی که با طرح‌های سازش قلابی آمریکا سالیانی منتظر حداقل‌هایی برای زندگی خود بودند امروز متوجه شدند راه اصلی احقاق حق فلسطینی‌ها مقاومت است و البته این بزرگترین دستاورد قرن است که معامله پوشالی قرن آمریکا را به زباله‌دان تاریخ فرستاد.

* کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی روز گذشته در تهران حوادث اخیر در سرزمین‌های اشغالی را بررسی کرد و همگرایی خوبی برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا و صهیونیست‌ها به وجود آورد. از دست‌اندرکاران این همایش سپاسگزاری می کنم و البته باید دبیرخانه بین‌المجالس اسلامی پیگیری‌های جدی برای اقدامات عملی که در این اجلاس مطرح شد، به عمل آورد.

گفتنی است نمایندگان امروز در صحن علنی مجلس، در اعتراض به کشتار مردم مظلوم فلسطین و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس که روز گذشته اتفاق افتاد، شعار "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" سر دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.