اشتفان شولتز در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که اروپائی‌ها چگونه می‌خواهند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند، اظهار کرد: دولت روحانی و مسئولان برنامه‌ای منطقی برای مقابله با این شرایط دارند به طوری که مهلت محدود برای اروپائی‌ها در نظر گرفتند تا فهرستی از پیشنهادات و مشوق‌های خود در حمایت و حضور سرمایه‌گذاران خود را اعلام کنند که براساس آن می‌توان فضای روابط ایران و اروپا را به خوبی ترسیم کرد. 

 وی خاطرنشان کرد: با تضمیمی که اروپائی‌ها در ایجاد شرایط مناسب برای توسعه و تقویت روابط با ایران خواهند داد این مسیر مشخص خواهد شد که آیا ایران و اروپا حاضر به ادامه همکاری هستند یا نه؟. 

سفیر اتریش در ایران علاقه‌مندی شرکت‌های اروپائی را در این مسیر بی‌نهایت توصیف کرد و گفت: این وظیفه ماست تا در چارچوب حقوقی برنامه‌ها و رویکردها را به گونه‌ای عرضه کنیم تا قدرت ریسک‌پذیری به حداقل برسد. 

شولتز تصریح کرد: این سومین سفر بنده بعد از حضورم در تهران است که آگاهانه و به صورت راهبردی انتخاب کرده‌ام تا در شرایطی که آمریکائی‌ها خروج از برجام را اعلام کردند ما با این سفرها به ادامه همکاری با ایران و علاقه‌مندی با این زمینه تاکید کنیم. 

 وی ادامه داد: هر چند فعالان اقتصادی اتریش برای حضور در ایران با ریسک بالایی مواجه خواهند شد اما بنده از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی اتریش تضمین‌ می‌دهم این ریسک‌پذیری را برای شرکت‌های اتریشی به حداقل برسانیم. 

 سفیر اتریش در ایران که اردبیل به سر می برد، بیان کرد: بنده به شکل مطلوب و هدفمند با شهردار اردبیل و معاونین استاندار و همچنین نمایندگان بخش خصوصی دیدار داشتم و به اتفاق هم یک فضای امیدبخشی را برای تعمیق روابط و همکاری‌ها تعریف و ترسیم کردیم. 

شولتز این فرصت‌های سرمایه‌گذاری را مربوط به گردشگری سبز و ساخت بیمارستان نسل پنجم شامل آبدرمانی‌ها و صنایع مرتبط با آن اعلام کرد و گفت: در این زمینه امر آموزش نیروها برای حضور در آبدرمانی‌ها و بیمارستان‌های مکمل مورد توجه است. 

 وی خواستار همکاری مشترک با دانشگاه‌های ایران در حوزه تحقیقات و پژوهش‌های قابل دسترس شد و افزود: دانشگاه‌های ایران و اتریش در این همکاری‌ها سعی خواهند کرد تا از فرصت‌های مطالعاتی اتحادیه اروپا در راستای تبادل دانشجو و استاد و انجام تخقیقات مشترک استفاده کنیم. 

 سفیر اتریش در ایران در پایان خاطرنشان کرد: در جمع‌بندی این سفر باید اعلام کنم که ما اردبیل را دروازه رو به سمت اروپا شناختیم که می‌تواند در تقویت روابط تجاری کشور ایران و اروپا نقش حیاتی ایفا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.