حسینعلی حاجی‌ دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای‌اسلامی در جلسه  علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت) پارلمان در اخطار قانون اساسی، با استناد به اصول ۱۱۰ و بند ۱۱ ماده ۲۴ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: قانون اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی‌های آمریکا در سال ۱۳۹۴ در مجلس تصویب شد و پس از آن نیز مقام معظم رهبری الزاماتی را برای اجرای آن تعیین کردند.

کاظم جلالی: گره زدن مشکلات کشور به برجام اشتباه بود

وی افزود: در بند دوم قانون اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی‌های آمریکا بیان شده که اگر نقض برجام صورت بگیرد، باید بند (۳) قانون اقدام متقابل اجرا شود، براساس این بند؛ بعد از اینکه دولت مسائل مربوط به برجام را رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را نیز متوقف و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را سامان‌دهی کند، به‌طوری که ظرف مدت ۲ سال، ظرفیت غنی‌سازی کشور به ۱۹۳ سو، افزایش یابد، متأسفانه این امر انجام نشده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: آمریکا بیش از ۲۰ بار نقض برجام کرده است. اکنون با خروج آمریکا از برجام، نقض فاحش انجام شده که متأسفانه مردم ما از هیچ امتیازی در توافق با آمریکا برخوردار نشدند؛ ما باید به قانون پایبند باشیم و آن را اجرا کنیم.

** باید بهترین تصمیم را در برجام بگیریم

به گزارش تسنیم، علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اخطار نماینده شاهین‌شهر، گفت: طبق قانون اقدام متقابل ایران در برابر بدعهدی‌های آمریکا بسیاری از مسائل به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده و این شورا نیز هیئت نظارت بر اجرای برجام را تعیین کرده تا همه تصمیمات توسط این هیئت اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه با توجه به رفتار طرف مقابل و با قوانین موجود و رهنمودهای مقام معظم رهبری، هیئت مذکور تصمیم‌گیرنده خواهد بود، تصریح کرد: همه این موارد در حوزه برجام را باید با هم ببینیم. این قانون به اضافه اختیارات شورای امنیت ملی، مرجع تصمیم‌گیری هیئت نظارت بر اجرای برجام است، از این رو باید با تدبیر تصمیم‌گیری شود.

نایب رئیس مجلس  با اشاره به اینکه گفته می‌شود باید از رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای امضا گرفته می‌شد، گفت: این پیشنهاد خوبی بود، ولی زورشان نرسید و ما نیز نمی‌توانیم آن را بگوییم. 

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان خاطرنشان کرد: همه‌ ما به دنبال منافع انقلاب و نظام هستیم و می‌خواهیم بهترین تصمیم را بگیریم. از این رو نباید کاری کنیم که نتیجه معکوس عاید ما شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.