مرتضی لطفی در پنجمین نشست کشوری معرفی شرکت های قابل واگذاری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) افزود: در مرحله نخست واحد‌های کوچک تولیدی در زمینه‌های تولید سیمان، دامپروری، پتروشیمی و داروسازی با دو مدل مزایده و مذاکره به بخش خصوصی واگذار می ‌شود.

وی اظهار داشت: هدف از واگذاری ‌ها اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوصی سازی و تامین نقدینگی برای حضور شستا در طرح ‌های بزرگ ملی است. 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اضافه کرد: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و فراهم کردن زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی، شستا تصمیم به واگذاری برخی شرکت های خود کرده است.

وی تصریح کرد: شستا با ۲۷۴ شرکت در قالب ۹ هلدینگ در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی، معادن فلزی و غیرفلزی، عمران، حمل و نقل و سیمان مشغول فعال است که در هرمزگان پالایشگاه خلیج فارس با ۴۹ درصد سهام یکی از بزرگترین بنگاه های شستا در این استان محسوب می شود که فاز دوم آن آماده بهره برداری است و موجب خودکفایی کشور در بخش بنزین و حتی صادرات فرآورده های نفتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اضافه کرد: بار ویکرد سهام داری در برنامه راهبردی پنج ساله افق ۱۴۰۱ پیش بینی کرده ایم که این ۹هلدینگ به پنج هلدینگ تقلیل یابد.

لطفی اظهار داشت: در واگذاری ها تمهیداتی اندیشیده شده تا به راحتی انجام و اشتغال شاغلان نیز در این واحدها حفظ شود و امکان تبدیل تکنولوژی فعلی به تکنولوژی جدید همراه با تغییر وضعیت در تولیدات ایجاد شود.

وی گفت: طی مذاکره با بانک رفاه کارگران به دنبال این هستیم تا از طریق این بانک به واحدهایی که واگذار می شوند سرمایه در گردش با سود پایین ارائه شود. 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بیان داشت: امیدواریم آغازگر حذف رقابت با بخش خصوصی باشیم و میدان عملیات برای بخش خصوصی را بیشتر فراهم کنیم.

لطفی افزود: در راستای شفاف سازی همه شرکت های شستا در بورس عرضه شده تا مردم بتوانند به اطلاعات شرکت ها دسترسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در ارتباط با واگذاری در حوزه نظام حسابرسی با سازمان بازرسی کل کشور همکاری می کنیم تا در بهترین شرایط و با شفافیت واگذاری شرکت ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با بیان اینکه شستا به دنبال این است که از بنگاه داری خارج شده و اصلاح ساختاری داشته باشد، عنوان کرد: در تلاش هستیم که شرکت های کوچکی که در یک حوزه تولید محصول فعالیت دارند را ادغام کنیم و در این راستا برای اولین بار شرکت های نفت و گاز موجود در حوزه وزارت کار را ادغام می کنیم تا شرکت های بزرگ بین المللی ایجاد شوند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: فاز دوم و سوم تولید بنزین در پالایشگاه میعانات گازی نفت ستاره خلیج فارس تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد،٤٩ درصد از سهام پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شستا است.

وی گفت: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ۲۷۴ طرح شرکت در کشور با ارزش ۲۰۱ هزار میلیارد تومان دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.