العربی الجدید گزارش داد، دایره جنایی دادگاه تجدید نظر نظامی تونس امروز سه شنبه به‌طور غیابی "زین العابدین بن علی" دیکتاتور مخلوع این کشور را به اتهام قتل عمد در پرونده شهداء و مجروحان انقلاب ۲۰۱۱ میلادی به حبس ابد محکوم کرد.

این دادگاه احکام بدوی صادر شده در این پرونده برای ۴۰ متهم را نقض و محکومیت شماری از متهمان را به اتهام قتل عمد و مشارکت در آن تایید کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه مذکور سایر متهمان این پرونده را به ۲ الی ۸ سال محکوم کرد.

دادگاه‌های تونس قبلا احکامی غیابی علیه بن علی و همسرش لیلی ترابلسی و شماری از دامادهای او را در پروند فساد صادر کردند.

پس از شعله ور شدن انقلاب تونس در روز ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی (۲۴ دی ۱۳۸۹ ه.ش)، بن علی و همسر و دو فرزندشان به عربستان گریختند.

در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی (۶ بهمن ۱۳۸۹ ه.ش)، دولت جدید تونس، حکم بازداشت بین‌المللی زین‌العابدین بن علی و برخی از اعضای خانواده‌اش از جمله همسرش، لیلا ترابلسی را صادر کرد.

دادگاه نظامی تونس در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ (۲۹ تیر ۱۳۹۱ ه.ش)، بن علی را به‌طور غیابی به جرم دستور کشتار ۴۳ تظاهر کننده در جریان انقلاب تونس به حبس ابد محکوم کرد.

بر اساس گزارش کمیته حقیقت یاب مستقل تونس که در ژانویه ۲۰۱۱ تشکیل شد، در جریان انقلاب تونس ۳۳۸ نفر کشته و ۲۱۴۷ نفر نیز زخمی شدند و این در حالی است که دولت تونس تاکنون فهرست رسمی تعداد شهداء و مجروحان انقلاب را منتشر نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.