خبرگزاری فرانسه ، دادگاه عالی بنگلادش، در تصمیمی حسب اتفاق نظر در این دادگاه با حکم یک دادگاه سطح پایین‌تر برای آزادی خالده ضیا به قید وثیقه موافقت کرد. به گفته جوینال عابدین، وکیل خالده ضیا، این تصمیم بعد از آن گرفته شد که خالده ضیا درخواست تجدید نظر در مجازات حبس پنج ساله خود که در ماه فوریه علیه وی به اتهام فساد اعمال شد را داده بود.

وکلای خالده ضیا به دادگاه تصریح کردند که وضع سلامت موکلشان که سه دوره نخست وزیر بنگلادش بوده و رقیب سیاسی اصلی شیخ حسینه، رهبر فعلی این کشور است، در صورت تداوم حبس در زندان دچار خطرات جدی خواهد شد.

ماه گذشته میلادی خالده ضیا بعد از گزارش ابتلایش به یک سری مشکلات جسمانی در بیمارستان مورد معاینه قرار گرفت.

این در حالی است که دادگاه عالی بنگلادش در ابتدا حکم به تعلیق رای دادگاه سطح پایین‌تر برای آزاد شدن ضیا به قید وثیقه داده بود. این موجب شد که حزب وی موسوم به حزب ملی گرای بنگلادش این اقدام دادگاه عالی را "بخشی از کمپین حسینه برای بستن دهان مخالفان در آستانه برگزاری انتخابات سراسری" بخواند.

با این حال هنوز مشخص نیست که چه زمان خالده ضیا از زندان ویژه‌ای که در شهر داکا در آن محبوس است، آزاد خواهد شد.

عابدین گفت که خالده ضیا رسما در ارتباط با پنج پرونده دیگر تحت بازداشت است و باید برای هر کدام یک وثیقه جور کند که این ممکن است چندین روز و حتی چند هفته طول بکشد.

عابدین تاکید کرد: ما امیدواریم که او به زودی آزاد شود.

ضیا با ده‌ها اتهام جداگانه دیگر در ارتباط با پرونده‌های فساد و اعمال خشونت روبرو است. وی ابتدا در ماه فوریه در ارتباط با یک پرونده اختلاس دستگیر و به پنج سال حبس محکوم شد.

ضیا در دهه ۱۹۸۰ و بعد از ترور شدن همسر دیکتاتورش در یک کودتای نظامی شکست خورده، وارد دنیای سیاست شد و اتهامات اخیری که علیه او مطرح شده را دارای انگیزه‌های سیاسی می داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.