روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه شب در تماس‌های تلفنی جداگانه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه رایزنی کرده و این گفت‌وگوها روی توافق هسته‌ای با ایران و خشونت‌ها در مرز اسرائیل و غزه متمرکز بوده است.

نتانیاهو در این تماس با تکرار ادعاهای نخ‌نمای خود به مرکل گفت که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای فرصت‌هایی برای مهار ایران و مقابله با تسلیحات هسته‌ای این کشور ایجاد شده است.

وی همچنین از مرکل به دلیل حمایت‌هایش از رژیم صهیونیستی و محکوم کردن ایران به دلیل سیاست‌های منطقه‌ای‌اش قدردانی کرد.

صدراعظم آلمان هفته گذشته با ادعای اینکه موشک‌های شلیک شده به بلندی‌های جولان از سمت سوریه کار ایران بوده است، تهران را به دلیل این حملات مورد انتقاد قرار داد.

این گفت‌گو پس از آن انجام شده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته پس از مدت‌ها تهدید به کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ سرانجام خروج واشنگتن از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. این تصمیم وی با مخالفت و انتقاد جامعه جهانی به‌ویژه دیگر طرف‌های توافق مواجه شد.

انگلیس، فرانسه و آلمان پس از اعلام خروج آمریکا در یک بیانیه مشترک ضمن ابراز تاسف نسبت به تصمیم ترامپ تاکید کردند که به پایبندی خود به توافق هسته‌ای ادامه خواهند داد. همچنین روسیه و چین ضمن تاکید بر لزوم ادامه اجرای توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند که برای حفظ توافق تلاش خواهند کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد چهارشنبه (امروز) پس از برگزاری نشستی میان وزیران امورخارجه ایران و سه کشور اروپایی برجام بعلاوه مقامات اتحادیه اروپا گفت: ما پایبندی خود به تعهداتمان و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تصویب شد را به عنوان یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهان و یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهیم.

وی همچنین با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام افزود: توافق هسته‌ای نیازی به تغییر، اصلاح یا اضافه کردن چیزی ندارد. همه چیز در آن نوشته شده است. بنابراین، ما  به دنبال اقدامات محکم و راه‌حل‌های عملیاتی قوی برای رسیدگی به مسائل پیرامون اجرای این توافق  به منظور حفظ آن هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.