مهدی رنگ‌رونا در گفت‌وگو با ایسنا،  اظهار کرد: مشکل ارز، مشکلی همگانی تبدیل شده و اگر حل نشود به چالشی برای اقتصاد کشور تبدیل می‌شود و با وجود اینکه در بازار آزاد قیمت دلار به ۷۲۰۰ تومان و ۶۱۰۰ تومان نیز کاهش یافته ولی خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد.

 

این مسئول با بیان اینکه عمده تولیدکنندگان استان به واردات مواد اولیه از خارج از کشور نیاز دارند، ادامه داد: نبود ثبات در بازار ارز نگرانی‌های بسیاری را برای تولیدکنندگان در کنار از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی به علت افزایش قیمت تمام‌شده کالا به وجود آورده است.

 

وی با اشاره به نظام یکپارچه معاملات ارزی، افزود: تامین ارز با سامانه نیما قریب به چهار هفته طول می‌کشد که این زمان طولانی برای واردکنندگان استان که اغلب تولیدکننده هستند، مشکلاتی را به جود آورده، علاوه‌بر آن صادرکنندگان نیز در این سامانه با مشکل مواجه هستند و با وجود این تفاسیر نیما سامانه‌ای ناقص است که نیاز به تکمیل و به‌روزرسانی دارد.

 

رنگ‌رونا خاطرنشان کرد: مشکل صادرکنندگان در روند رسیدگی و استرداد ارزش افزوده و رسیدگی به دفاتر و حسابرسی‌ها است و باید توجه کرد که ۸۰ صادرکننده در استان زنجان فعالیت دارند که از این بین ۲۵ واحد صادراتی درگیر این مشکلات هستند و مابقی واحدها می‌توانند با تهاتر مشکل را حل کنند.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان، یادآور شد: با در نظر گرفته شدن ۲۰ درصد عوارض صادراتی برای شمش سرب، تجارت برای این بخش ار اقتصاد استان با مشکل و سختی مواجه خواهد شد که باید از همان ابتدا برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.