شایعات مختلفی از شب گذشته درمورد اتفاقات کازرون در فضای مجازی دست به دست شده است. اخبار رسمی این اتفاقات را مرور می کنیم.

فارس: تجمع یک کشته داشت

تجمع مشکوک شب گذشته عده‌ای اخلا‌ل‌گر در کازرون باعث ایجاد نگرانی مردم در منطقه شد.

به گزارش فارس، در پی درگیری‌های شب گذشته در این شهرستان یک نفر کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

دعوت به تجمع و آشوب در کازرون درحالی صورت گرفته است که پیش از این معاون‌اول رئیس‌جمهور و استاندار فارس از منتفی شدن طرح موسوم به انتزاع کازرون خبر داده بودند.

در دوماه گذشته اعتراضات گسترده‌ای در کازرون نسبت به ایجاد شهرستان جدید کوه‌چنار صورت گرفته بود که جمعیت حاضر در برخی تجمعات بیش از ۵ هزار نفر تخمین زده می‌شد، اما رفتار توام با متانت و آرامش مردم و رفتار بسیار مناسب نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی سبب شده بود کوچکترین درگیری و اتفاقی در این شهرستان رخ ندهد.

با این حال شامگاه گذشته با فراخوان مشکوک عده‌ای در تلگرام، جمعیتی اندک تجمع کرده و با سر دادن شعارهای انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون، برای نخستین‌بار اعتراضات این شهرستان را به خشونت کشیدند. این درحالی است که پس از سفر دوهفته پیش استاندار فارس به کازرون و قول قطعی مبنی بر تحقق مطالبات مردم، هیچ اعتراضی دیگر در این شهرستان صورت نگرفته بود و اساساً تجمع شامگاه گذشته این افراد مشکوک است.

همچنین حجت‌الاسلام خرسند امام‌جمعه کازرون که خود یکی از معترضان جدی به طرح انتزاع کازرون به شمار می‌رود، در خطبه‌های ۳ هفته پیش نمازجمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسؤولان عالی‌رتبه کشور گفته بود: دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون شکل بگیرد، چراکه مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده‌ و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است.

پلیس و سایر نهادهای امنیتی هنوز جزئیاتی از اتفاقات چهارشنبه‌شب اعلام نکرده‌اند، اما گفته‌های شاهدان عینی حاکی از آن است که برخی افراد در پی سنگ‌اندازی معترضان به‌شدت زخمی‌ شده‌اند.

یک نماینده: ناآرامی‌های کازرون روال طبیعی ندارد

ایلنا نوشت: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رابطه استاندار و امام جمعه کازرون هم در گذشته به تهران آمده بودند تا مشکلات را پیگیری کنند.

اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان درباره ناآرامی های شب گذشته در شهرستان کازرون با بیان اینکه از این موضوع اطلاع دقیقی ندارم، تاکید کرد: به نظر می‌رسد روال طبیعی در پی این موضوع نباشد، چرا که پیرو اعتراضاتی که مردم کازرون داشتند مسئولان قول داده بودند که مشکل را حل کنند تا مشکلات بعدی بروز نکند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این رابطه استاندار و امام جمعه کازرون هم در گذشته به تهران آمده بودند تا مشکلات را پیگیری کنند.

استاندار فارس: کشته شدن یک نفر در تجمعات کازرون/اوضاع تحت کنترل است

استاندار فارس با اشاره به مسائل پیش آمده اخیر در شهرستان کازرون، تصریح کرد: اوضاع در این شهرستان کاملا تحت کنترل است

اسماعیل تبادار صبح پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در گفت و گو با ایسنا با اشاره به درگیری‌های اخیر در شهرستان کازرون، تصریح کرد: که اکنون اوضاع شهر کازرون تحت کنترل است.

رییس شورای تامین استان فارس خاطرنشان کرد: قطعا کسانی که در تجمعات شرکت کرده‌ یا افراد را برای شرکت در چنین تجمع‌هایی تحریک کرده‌اند هواخواه مردم این شهرستان نیستند .

تبادار با تصریح این‌که تجمع اخیر برخی افراد در کازرون غیرقانونی بوده است، تعداد یک کشته ناشی از این تجمع‌ها را تایید و عنوان کرد: درگیری‌های پراکنده‌ای همچنان وجود دارد اما شرایط تحت کنترل است.

استاندار فارس، از شهروندان درخواست کرد که نسبت به اخبار منتشر شده پیرامون این حوادث در شبکه‌های مجازی و برخی شبکه‌های خارجی اعتنا و اعتماد نکنند و اخبار صحیح را تنها از طریق خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

طی روز و شب گذشته، تجمع‌هایی در شهر کازرون و تحت عنوان اعتراض به نماینده‌ی این شهرستان در مجلس و اجرای طرح تقسیمات کشوری، به وقوع پیوست که اخبار متناقضی پیرامون آن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

عضو مجمع نمایندگان فارس: اطلاعی از اتفاقات کازرون ندارم/ پیگیری حوادث کازرون به من ارتباط ندارد/ کازرون خودش نماینده دارد، من صحبت کنم بدش می‌آید

مسعود رضایی، عضو مجمع نمایندگان استان فارس و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به اعتمادآنلاین می‌گوید از اتفاق‌های دیشب کازرون خبری ندارد و اگر هم خبر داشت آن را پیگیری نمی‌کرد. او می‌گوید کازرون خودش نماینده دارد و پیگیری این مساله به نماینده‌های دیگر مربوط نیست.

* در مورد اتفاقات دیشب کازرون سؤال داشتم...

...من جلسه هستم، دوبار جلسه را قطع کردم و بی‌احترامی به اینها می‌شود. من الان سازمان عمران هستم.

*فکر می‌کنم این موضوع اینقدر اهمیت داشته باشد که چند دقیقه کوتاه وقت بگذارید. هیچ کدام از نماینده‌های فارس به تلفن‌های خود جواب نمی‌دهند؟

درباره چی؟

*اتفاقی که دیشب در کازرون افتاده است.

من خبر ندارم. دیشب در راه بودم و امروز هم صبح به جلسه سازمان عمران آمده‌ام.

*یعنی اصلاً این خبر را نشنیدید؟

نه. کازرون 270 کیلومتر با من فاصله دارد. من الان از زبان شما می‌شنوم.

*خبر مهمی است؛ چطور نماینده‌های فارس پیگیری نکردند و خبر ندارند؟

کاری به ما ندارد. من اصلاً اگر بشنوم هم پیگیری نمی‌کنم. ربطی به ما ندارد.

*یعنی اگر خبر هم داشتید پیگیری نمی‌کردید؟

نه. من بشنوم هم پیگیری نمی‌کنم. هیچ ارتباط به من ندارد. کازرون کجا ما کجا؟ من بگویم چی؟

*بالاخره این اتفاق در استان شما افتاده است.

استان بزرگ است.

*می‌گویند چند نفر کشته شدند آقای رضایی!

من الان می‌شنوم.

*شما به من می‌گویید اگر خبر داشتید هم پیگیری نمی‌کردید!

به من ربطی ندارد! پیگیری کنم که چه شود؟ من دادگاه هستم؟ قاضی هستم؟ چه هستم؟

*شما نماینده مردم هستید.

نماینده مجلس در مجلس صحبت می‌کند. کازرون خودش نماینده دارد، من صحبت کنم بدش می‌آید. من حرف هم بزنم نماینده حوزه بدش می‌آید و می‌گوید به شما ربطی ندارد، من چه بگویم!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.