محمد نواز شریف که سال گذشته نه تنها از منسب نخست وزیری سلب صلاحیت شد، بلکه دادگاه عالی وی را از ریاست حزب سیاسی نیز سلب صلاحیت کرد، اخیرا طی مصاحبه با &#۳۹;سیرل آلمیدا&#۳۹; خبرنگار روزنامه انگلیسی زبان &#۳۹;داون&#۳۹; پاکستان در پاسخ به دلائل حملات ۲۶ نوامبر سال ۲۰۰۸ در بمبئی هند و چرایی به نتیجه نرسیدن تحقیقات دو کشور در این زمینه گفت: چرا باید اجازه بدهیم برخی عناصر غیروابسته به کشور (Non-state actors) به هند رفته و ۱۵۰ نفر را در بمبئی بکشند.

کمتر از ۲۴ ساعت از انتشار اظهارات نواز شریف، واکنش ها به اظهارات وی بالا گرفت تا جایی که سخنگوی ارتش پاکستان درخواست تشکیل جلسه فوری کمیته امنیت ملی برای بررسی این موضوع شد.

*** برگزاری نشست فوری کمیته امنیت ملی پاکستان

جلسه نشست کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست شاهد خاقان عباسی نخست وزیر برگزار شد و فرمانده هان نیروهای مسلح، روسای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی از جمله وزیران مهم کابینه در آن شرکت کردند.

بیانیه این نشست، اظهارات نواز شریف را رد و اعلام کرد که هدف از این اظهارات گمراه سازی و نفی حقائق است.

بسیاری از سیاستمداران ارشد پاکستان از جمله رهبران حزب مردم و عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف نیز با انتقاد از اینکه نواز شریف با سخنانش به جایگاه کشور و موقعیت آن ضربه زده است، محاکمه وی از سوی دادگاه به جرم خیانت علیه کشور را خواستار شدند.

*** عمران خان: سخنان نواز شریف به نفع &#۳۹;تحریک انصاف&#۳۹; بود

رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان نیز در واکنش به سخنان وی اعلام کرد: سخنان اخیر نواز شریف در حمایت از مواضع هند باعث بدبینی مردم نسبت به حزب نواز و گرایش به تحریک انصاف شده است.

عمران خان اعلام کرد: نواز شریف با سخنان ضد پاکستانی خود در حال مدیریت کمپین بزرگ تبلیغاتی برای تحریک انصاف است، زیرا مردم از حزب نواز متنفر شده و به سمت ما گرایش پیدا می کنند.

عمران خان گفت: نواز شریف به زبان «نارندرا مودی» نخست وزیر هند تبدیل شده و این صرفا برای حفظ منافع تجاری و اموالی است که در هند دارد.

عمران خان افزود: حزب ما باید نواز شریف را تحسین کند زیرا او حقیقت حزب نواز را فاش کرد و نشان داد که این حزب علیه منافع ملی هر سخنی را به زبان می آورد.

**** پرویز مشرف: پاکستان در حمله بمبئی مشارکتی نداشت 

رئیس جمهوری پیشین پاکستان نیز در پیامی ویدئویی اظهار کرد: در شهر کارگیل دو بار با نواز شریف نخست وزیر سابق این کشور دیدار کرده و شریف گفته است که 'باید پرچم پاکستان را در شهر سریناگار برافراشته کنیم'.

'پرویز مشرف' گفت: نیرو های مسلح پاکستان در جنگ کارگیل از نیروهای هند قدرتمندتر بودند و دهلی نو دولت 'مسلم لیگ پاکستان' را در راستای اقدامات آمریکا تحت فشار قرار داد.

رئیس جمهوری پیشین پاکستان اظهار کرد: پاکستان در حمله بمبئی مشارکتی نداشت و نخست وزیر سابق بیانیه خود را در حالی منتشر کرد که به پرونده های قضایی او رسیدگی می شد.

*** شهباز شریف: سخنان نواز شریف به درستی منتقل نشده است

رئیس کنونی حزب مسلم لیگ - نواز پاکستان نیز در واکنش به این اتفاقات گفت: سخنان نواز شریف به درستی منتشر نشده و متاسفانه رسانه ها با تغییر جملات وی اقدام به انتشار کردند.

«شهباز شریف» تصریح کرد: مردم خود عقل دارند و می توانند تحلیل کنند آیا ممکن است نواز شریف چنین سخنانی گفته و تمام کشور را زیر سئوال ببرد.

«چوهدری نثار» وزیر کشور سابق پاکستان نیز انگشت اتهام را به سمت هند گرفته و گفت: رفتارهای متناقض هند در خصوص حملات تروریستی بمبئی بزرگترین مانع برای انجام تحقیقات درست و قانونی است.

عضو ارشد حزب نواز اضافه کرد: تمامی تلاش دهلی نو این است که پاکستان را در این حادثه متهم ردیف اول معرفی کند و این هدف باعث شده که تحقیقات کاملا متوقف شود.

وزیر پیشین کشور پاکستان گفت: با توجه به اینکه این حمله در هند انجام شده است، 90 درصد شواهد نیز در دست حکام دهلی نو است و پاکستان نمی تواند به تنهایی عامل یا عوامل این حادثه تروریستی را معرفی کند.

*** حضور نخست وزیر پاکستان در مجلس ملی

نخست وزیر پاکستان با حضور در صحن علنی مجلس ملی این کشور به نمایندگان اطمینان داد که رسانه های هندی صحبت های نواز شریف را غیر واقعی منعکس کرده و با ملتهب کردن فضای رسانه ای، باعث شدند تا اوضاع سیاسی در پاکستان متشنج شود، با این حال نمایندگان جناح مخالف اظهارات نواز شریف را شدید مورد سرزنش قرار دادند.

10 فرد مسلح چندین منطقه شهر بمبئی مرکز تجاری هند را در 26 نوامبر سال 2008 (ششم آذرماه 1387) مورد حمله قرار دادند که 166 نفر از جمله چندین تبعه خارجی در جریان آنها کشته و بیش از 300 نفر دیگر مجروح شدند. 

نیروهای امنیتی هند 9 تن از این افراد را در جریان تبادل آتش که سه روز به طول انجامید، کشتند. 

هند، سازمان های افراطی مستقر در پاکستان و حتی سازمان اطلاعات این کشور (آی.اس.آی) را به طراحی و اجرای این حملات متهم کرده بود و همواره بازداشت و مجازات مسببان این حادثه از سوی دولت پاکستان را خواستار شده است.

طی ۱۰ سال گذشته آمریکا و هند بارها تلاش کردند پاکستان را عامل کشتار مردم در بمبئی معرفی کنند اما به دلیل عدم شواهد کافی و انکار اسلام‌‌آباد کاری از پیش نبردند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.