بهاره توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس گفت: هرگونه تغییر و اخـتلال در خانواده ممکن است منجر به مختل شدن کارکرد خانواده شود و حتی کانون خانواده را با اختلال روبرو کند.

وی ادامه داد: بنابراین تولد یا حضور یک کودک معلول مخصوصا از نوع ذهنـی در هر خانواده ای می تواند اتفاق سخت و ناگواری باشد.

توکلی در تعریف معلـول ذهنی گفت: معلول ذهنی به فردی اطلاق می شـود کـه بهـره هوشـی‌اش زیـر ۷۰ است معمولا بروز آن قبل از ۱۸ سالگی است و در انجام امور و کارهایش دچار مشکل است.

کارشناس امور توانبخشی بهزیستی کشور افزود: بر اساس آمـار سـازمان بهداشـت جهـانی در کشـورهای درحال توسعه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه دچار معلولیـت هستند که حدود ۵ درصد آنها نیز دچـار معلولیـت شدید می شوند که باید خدمات ویژه ای بگیرند.

وی گفت: معلولیـت یـک پدیـده جهـانی و شـایع بوده که متعلق بـه همـه کشـورها اسـت مثلا در امریکا شیوع ۳درصدی و در اروپا شیوع آن تا ۲درصد پیش بینی می شود.

توکلی تصریح کرد: در کشور معلولیت ذهنی جمعیت انبوهی را که به بیش از یـک و نـیم میلیـون نفر در برمی گیرد تشکیل می دهد که سـه درصـد از ایـن افـراد دارای معلولیتهای بسیار شدید هستند.

وی ادامه داد: بـر اسـاس آخرین سرشـماری از هر ۹ معلولیت آمارگیری شده، بیشترین میزان مربوط به اختلالات ذهنی بوده است. 

این کارشناس امور توانبخشی بهزیستی کشور، نبود امنیت برای کودکان، نبود برنامه های مناسب آموزشی و وضعیت نگهداری آنها در خانواده از جمله مشکلات این گروه از معلولان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.