حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  اظهار کرد: در حال حاضر یکی از ۱۹ کارگروه تقسیم کار ملی، کارگروه مختص آسیب‌های کودکان و نوجوانان است.

مسعودی فرید افزود: در سال گذشته ۳ هزار مورد کودک آزاری به تایید اورژانس اجتماعی کشور رسیده است و در مجموع ۸ درصد تماس های مردمی با این مجموعه مربوط به موارد وقوع کودک آزاری در نقاط مختلف است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی توان گفت که این آمار قطعی است و احتمال بیشتر بودن تعداد کودک آزاری ها وجود دارد؛ زیرا مصادیق مختلف کودک آزاری در نقاط مختلف و فرهنگ های محلی در سایر نقاط کشور متفاوت است.

وی در ادامه تصریح کرد: متن کارگروه ویژه آسیب‌های کودکان و نوجوانان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در این کارگروه معضل کودک آزاری نیز به طور ویژه مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: عرصه کودک عرصه بسیار مهمی است و آسیب های حوزه کودکان، از جنبه‌های مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد؛ بخشی از آن شامل آسیب‌های جسمی کودکان است.

ضرورت پردازش به حوزه کودکان در سایر جنبه‌ها

مسعودی فرید تاکید کرد: بخش عمده و مهمی که در حوزه آسیب کودکان ممکن است مورد بی‌توجهی و غفلت واقع شود، مسائلی چون جنبه‌های روانی و عاطفی این حوزه است و مواردی مثل نپرداختن به مسائل روانی، عدم اختصاص وقت کافی برای رسیدگی به کودک و بی‌توجهی به سلامت کودک را شامل می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: در برنامه ریزی‌ها و سیسات گذاری های حوزه کودکان باید به صورت همه جانبه به مسائل نگریست و مواردی که تاکنون مغفول مانده‌اند را نیز به صورت جدی مورد پیگیری قرار داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بدون تردید ظرفیت‌های قانونی مثل لایحه حمایت از حقوق کودکان به شرط تصویب، تا حد زیادی می تواند در کنترل و کاهش آسیب‌هایی که متوجه کودکان می‌شوند کارگشا و سازنده باشند.

مسعودی فرید با اشاره به طولانی شدن بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ضرورت تصویب نهایی این لایحه در شرایط فعلی به شدت احساس می‌شود و در کنار تصویب آن باید مسئله پیشکیری از وقوع کودک آزاری را هم مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مداخله در مواقع وقوع کودک آزاری و توجه به کودکانی که مورد کودک آزاری قرار می گیرند، باید نکات خود مراقبتی را به کودکان و همچنین نکات مهم و موثر سبک‌های صحیح فرزند پروری را به والدین آموخت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.