شفق نیوز گزارش داد، مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در پیامی گفت: بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق شاهد اوضاع جدیدی هستیم و امیدواریم که بازنگری در روابط اربیل و بغداد به دور از تعجب و تنش صورت گیرد و این انتخابات آغازی برای مرحله جدید میان دو طرف باشد.

وی افزود: دلیل اصلی تمامی مشکلات سابق و تصمیم مردم کردستان برای برگزاری همه‌پرسی به عدم پایبندی بغداد به قانون اساسی برمی‌گردد و این اشاره بسیار واضحی است به اینکه وحدت عراق اختیاری است و به موجب آن همه‌پرسی و حق تعیین سرنوشت حق قانونی و طبیعی مردم کردستان است.

بارزانی در پیام خود اعلام کرد: بعد از ۱۰۰ سال از تجارب مملو از فجایع لازم است بغداد دست از دشمنی با حقوق مردم کردستان بردارد و مساله عادلانه ما را بپذیرد. اکنون فرصت خوبی است تا مقامات عراق با حقوق و خواسته‌های مردم کردستان براساس قانون اساسی برخورد کنند. لازم بود برای جبران مشکلات مردم کردستان اقدامی شود نه اینکه مجازات شوند.

وی گفت: ما ادامه مذاکره با بغداد را تا زمان رسیدن به نتایج ادامه می‌دهیم و هیچ‌گاه جنگ را نمی‌پذیریم. متأسفانه همواره بغداد جنگ را برگزید و ما مجبور به دفاع شدیم. قبل از همه‌پرسی و بعد از آن ما معتقد بودیم که مشکلات باید به دور از خشونت حل شوند و روابط با بغداد درست شود. با این حال باید به تحمیل زور بر کرکوک و مناطق کردنشین دیگر پایان داده شود. ما هرگز سر خم نمی‌کنیم و زبان زور و سلاح اراده مردم کردستان را درهم نمی‌شکند.

بارزانی درباره نتایج انتخابات گفت: نگرانی‌ها و تردیدهایی درباره روند انتخابات و نتایج آن وجود داشت و باید برای پایان دادن به این تردیدها کمیته انتخابات اقدامات ضروری اتخاذ کند. مردم کردستان بسیار قربانی دادند و دستاوردهای کنونی به لطف خون شهدا به دست آمد و اکنون بعد از برگزاری انتخابات وارد مرحله جدیدی می‌شویم تا این دستاوردها را حفظ کنیم. طرف‌های کرد باید منافع ملی را به منافع حزبی ترجیح دهند و وحدت را درک کنند. تمامی تجارب نشان می‌دهند اگر ما متحد باشیم می‌توانیم دستاوردهای بزرگ را محقق کنیم برای همین از طرف‌های کرد می‌خواهیم این بار در بغداد متحد باشند و وحدت کلمه را حفظ کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.