در هفته اول برگزاری جشنواره کن درام سیاه و سفید «جنگ سرد» به کارگردانی «پاول پالیکوفسکی» کارگردان برنده اسکار لهستانی بیشترین توجهات را معطوف خود کرد، فیلمی در پس  زمینه دهه ۱۹۵۰ میلادی لهستان که در کارگردان به میهن‌پرستی و نژادپرستی در زادگاهش در قالب یک داستان عاشقانه و تراژیک  می‌پردازد.

«جنگ سرد» روایتگر یک داستان عاشقانه گرم و رازآلود در دوران پس از جنگ جهانی در کشور لهستان میان موسیقی‌دان و یک خواننده جوان است که به عضویت یک گروه موسیقی تحت حمایت کمونیست‌ها درآمده است. «پالیکوفسکی» در سال ۲۰۱۳ با درام سیاه و سفید «آیدا» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار شد.

اما در هفته دوم برگزاری جشنواره کن تعداد فیلم‌های قابل‌توجه و تحسین شده توسط منتقدین افزایش یافت که اولین آن فیلم عجیب «داگمن» ساخته «متئو گارونه» کارگردان ایتالیایی بود، فیلمی بر اساس یک داستان واقعی درباره یک نظافتچی سگ که به تدریج وارد رابطه‌ای خطرناک با یکی از تبهکاران شهر می‌شود.

دیگر فیلمی که شانس بالایی برای درخشش در کن امسال دارد؛ «سوختن» ساخته «لی چانگ-دونگ» یکی از کارگردانان محبوب و مورد احترام جشنواره کن است که امسال با اقتباسی سینمایی از داستان کوتاه نوشته «هاروکی موراکامی» به کن بازگشته است. این فیلم درباره اتفاقاتی است که میان سه فرد جوان روی می‌دهد که هر کدام روش خاص زندگی خود را دارند.

با این وجود «پیتر بردشاو» منتقد سینمایی گاردین فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته «الیس رورواچر» کارگردان ایتالیایی را دارای بالاترین شانس برای تصاب نخل طلای کن می‌داند. فیلمی مرموز و واقع گرا و تمثیلی از چگونگی سوء استفاده و خیانت به جمعیت روستایی ایتالیا.

«کالبد آسمانی» (۲۰۱۱) و «شگفتی‌ها» (۲۰۱۴) دو فیلم دیگر «رورواچر» بودند که پیش از این در جشنواره کن رونمایی شده‌اند.

پیش بینی گاردین از برندگان جشنواره کن ۲۰۱۸:

نخل طلای بهترین فیلم: لازاروی خوشحال (الیس رورواچر)

جایزه بزرگ هیات داوران: جنگ سرد (پاول پالیکوفسکی)

جایزه هیات داوران: سوختن (لی چانگ-دونگ)

بهترین کارگردانی: متئو گارونه (داگمن)

بهترین فیلمنامه: نوری بیلگه جیلان، ابرو جیلان و آکین آکسو (درخت گلابی وحشی)

بهترین بازیگر مرد: یو آ-ین (سوختن)

بهترین بازیگر زن: ژوانا کولیگ (جنگ سرد)

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.