در پی دیدار امروز «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اروپا با «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، کمیسیون اروپا بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما امروز دیدار داشتیم تا بر پایبندی کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی ایران به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کنیم؛ به خصوص پیوست سوم که بر همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای غیرنظامی تاکید دارد. ما اعتقاد داریم که اجرای توافق هسته‌ای که به اتفاق آرا در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به تائید رسیده است، برای توسعه و  پیشرفت منطقه و نیز امنیت و صلح جهان ضروری است.

توافق هسته‌ای میوه بیش از یک دهه مذاکره موفقیت‌آمیز چند جانبه در عرصه دیپلماسی است که امری ضروری برای حل اختلافات صلح آمیز و یک عنصر کلیدی از معماری جهانی عدم گسترش سلاح‌های هسته ای است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۰ گزارش موفق از پایبندی ایران به تعهدادش در ارتباط با برجام داده است و اتحادیه اروپا هم به سهم خودش به تداوم اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای تا زمانی که ایران به تعهداتش پایبند باشد، ادامه خواهد داد.»

در ادامه این بیانیه ابراز امیدواری شده است که پیشرفت‌هایی که از زمان آغاز اجرای توافق در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به دست آمده، مورد بررسی قرار گیرد و آمده است: «ما به سرعت ارتباط در سطح عالی میان کمیسیون اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار کردیم  و در آوریل ۲۰۱۶ بیانیه‌ای مشترک در زمینه همکاری در بخش انرژی هسته‌ای منتشر کردیم که خط مشی همکاری ما در اجرای پیوست سوم (توافق) را مشخص می‌کرد. به منظور همکاری‌های بعدی که ما در قالب سمینارهای عالی در فوریه ۲۰۱۷ در بروکسل و نوامبر ۲۰۱۷ در اصفهان ترتیب دادیم. در سمینار دومی ما به نقشه راهی در زمینه جزئیات همکاری در قالب R&D رسیدیم.کمیسیون اروپا برنامه تحقیقات هسته‌ای خود را برای مشارکت ایران باز کرده است و تبادل و دیدار با دانشمندان هسته‌ای هم انجام شده است.»

پروژه‌ای با تاکید بر نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر، پروژه‌ای برای آمادگی به منظور تاسیس مرکز امنیت هسته‌ای در ایران و پروژه‌ای برای افزایش توانایی‌های سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای ایران از جمله مواردی هستند که به آنها اشاره شده است. 

گسترش همکاری‌ها و به کارگیری متخصصان ایمنی هسته‌ای از دیگر مواردی است که در این بیانیه به آن اشاره شده و آمده است که کارشناسان ایرانی در کنفرانس‌ دوسالانه تنظیم کننده‌های ایمنی اتحادیه اروپا (ENSREG) شرکت کردند. متخصصان ایرانی نیز در بررسی دقیق «stress test» نیروگاه در حال ساخت شرکت کردند. متخصصان ایرانی نیز به راه اندازی پروژه SAMIRA اتحادیه اروپا دعوت شده اند که در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای به کار می‌رود. ایران و اتحادیه اروپا در حال حاضر در تدارک یک سمینار فنی هستند در مورد مسئولیت هسته‌ای طرف سوم و بیمه که عنصر مهم از هر برنامه انرژی هسته ای محسوب می‌شود.

بیانیه این ترتیب پایان می‌یابد: «در سایه همکاری نزدیک ما همچنین موافقت کردیم که سمینار سومی در سطح عالی درباره همکاری هسته‌ای در نوامبر ۲۰۱۸ در بروکسل برگزار شود. ما از تقویت ارتباطات در تمامی سطوح استقبال می‌کنیم و منتظر پیشرفت‌های بیشتر در ماه‌های آینده هستیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.