به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح اتحادیه اروپا برای پرداخت مستقیم پول نفت به ایران پس از آنکه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند، می‌تواند به عنوان آغاز یک جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا تلقی شود.

این طرح که توسط منابع آگاه فاش شده است، پرداخت پول نفت خریداری شده از تهران توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران را از طریق یورو ممکن می کند. این اقدام بخشی از اقدامات طراحی شده از سوی اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج آمریکا از این توافق است.

روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از تحلیلگران نوشت که این اقدام نگرانی را در میان رهبران اروپایی از جمله امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه ایجاد کرده که ممکن است به یک مناقشه جدید میان بروکسل و واشنگتن تبدیل شود.

کمیسیون اروپا روز جمعه از آغاز فرآیند مقررات مسدود کننده برای محافظت از شرکت‌های اروپایی خبر داد که از این شرکت‌ها می‌خواهد با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری نکند.

به نوشته فایننشیال تایمز، این اقدام به تهران اجازه می‌دهد تا درآمدهای حاصله از نفت خود را به ویژه درصورت بازگردانده شدن تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های اروپایی فعال در داد و ستدهای نفتی با ایران را هدف قرار می‌دهد به صورت مستقیم دریافت کند.

این روزنامه همچنین به نقل از تاجران نفت گزارش داد که پرداخت مستقیم پول به بانک مرکزی ایران می‌تواند به میزان زیادی برای شرکت‌های نفتی کوچکتر اروپا موثر باشد که حضور بین‌المللی بزرگ یا تعامل گسترده‌ای با آمریکا ندارد.

با این حال این پرسش وجود دارد که این اقدام تا چه اندازه می‌تواند موثر یا قابل اجرا برای شرکت‌ها و تاجرانی باشد که رد پای جهانی بیشتری دارند. شرکت‌های تجاری بزرگ حضور گسترده‌تری در آمریکا دارند که این تجارت برای آنها بسیار مهمتر از تعامل با ایران است. از این رو آنها رویکرد محتاطانه‌تری در قبال ایران اتخاذ می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.