آسوشیتدپرس گزارش داد، زوران زائِو، نخست وزیر مقدونیه پس از سال‌ها نزاع با آتن بر سر تشابه نام این کشور با منطقه‌ای در یونان، برای تغییر نام کشور خود ابراز آمادگی کرد.

رهبران یونانی اما در نشستی با حضور آلکسیس سیپراس، نخست وزیر این کشور پیشنهاد مقدونیه را رد کردند و دولت یونان در واکنش به اظهارات زائو درخصوص نام پیشنهادی‌اش برای مقدونیه تمایلی از خود نشان نداد.

زائو "جمهوری مقدونیه ایلیندسکا " را نامی مورد قبول برای هر دو طرف دانست. "ایلیندسکا" به معنای "روز الیاس پیامبر" است که به شورشی در سال ۱۹۰۳ علیه اشغالگران ترکیه ارجاع می‌دهد.

زائو گفت: با این راهکار احتمالی، شان خود را حفظ کرده و هویت مقدونیه‌ای خود را تایید و تقویت می‌کنیم.

نخست وزیر مقدونیه تصریح کرد، این نام در نهایت به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد. او همچنین تاکید کرد که مقدونیه هیچ ادعای مالکیت ارضی‌ای در خصوص همسایه جنوبی خود (یونان) ندارد و مرزها باید همان‌طور که هستند حفظ شوند.

مقدونیه بخشی از یوگوسلاوی سابق است که در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد. یونان مدعی است که نام این کشور مدعی مالکیت ارضی بر مقدونیه یونان، یکی از استان‌های شمالی این کشور است.

زائو همچنین اظهار کرد، با طرح این نام جدید "تفاوتی کامل میان نام این کشور و استان مقدونیه یونان به وجود خواهد آمد".

در آتن نیز رهبران اپوزیسیون این کشور و همچنین رییس جمهور آن، در نشستی با حضور سیپراس نام " مقدونیه ایلیندسکا" را غیرقابل قبول دانستند زیرا به گفته دیمیتریس کوتسومباس، رهبر حزب کمونیست یونان این نام نه جغرافیایی است و نه تاریخی و با توافقی که در مذاکرات دو دهه‌ای با میانجی‌گری سازمان ملل صورت گرفته، تضاد دارد.

در بیانیه دولت یونان در واکنش به این اقدام آمده است که مقدونیه بدون استفاده از این نام پیشنهادی در امور داخلی و اتخاذ آن تنها برای کاربردهای بین‌المللی نمی‌تواند نام کشور خود را تغییر دهد و این قابل پذیرش نیست.

دولت یونان اما از ادامه همکاری دو کشور برای یافتن راهکاری که با پذیرش دو طرف همراه باشد، استقبال کرد.

در مقدونیه نیز درگیری‌هایی بر سر این تغییر نام وجود دارد و حزب اپوزیسیون این کشور تصریح کرده است که از تغییر نام این کشور حمایت نمی‌کند. این امر موجب شده که زائو از مردم مقدونیه درخواست کند که از این نام پیشنهادی حمایت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.