القدس العربی گزارش داد، یک منبع رسمی یمنی اعلام کرد، مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن  در جریان تلاشش جهت نشاندن طرف‌های درگیر یمن بر سر میز مذاکرات با موانع بزرگی روبرو شد و در برگزاری دوره جدید مذاکرات صلح میان آنها به بن‌بست رسید.

به گفته این منبع، فرستاده سازمان ملل به یمن در یک دوره سه ماهه به سخنان همه طرف‌های درگیر این کشور گوش داد تا به ساختاری مشترک برسد که مورد قبول طرف‌ها باشد و منجر به پیشروی در روند صلح در یمن شود اما همه طرف‌ها طرح وی را برای حل بحران یمن رد کردند.

گریفیتس از اواخر ماه فوریه تلاش می‌کند روند صلح را در یمن احیا کند و برای این کار از ابزارهای دیپلماتیک بین‌المللی استفاده کرده و از کشورهای تاثیرگذار در مساله یمن و در راس آن کشورهای اروپایی و در نهایت آمریکا خواست طرف‌های درگیر را برای قبول طرح حل بحرانی که ارائه داده بود، تحت فشار قرار دهند.

درحالی که دو فرستاده سابق سازمان ملل به یمن در انجام ماموریت خود در این کشور با شکست مواجه شدند، گریفیتس از اواخر فوریه ماموریت فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن را برعهده گرفت.

همچنین منابع رسانه‌ای اعلام کردند، پس از اینکه تلاش‌های گریفتیس در احیای روند صلح ناکام ماند، وی روز جمعه با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن با هدف انجام مذاکرات صلح در یمن دیدار کرد.

در این راستا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، پامپئو ضمن ابراز قدردانی از تلاش‌های گریفیتس در احیای مذاکرات صلح یمن، بر پایبندی واشنگتن به حمایت از تلاش‌های وی در این کشور و تشویق کشورهای بین‌المللی برای حمایت از این امر تاکید کرد.

طبق این بیانیه، دو طرف در این دیدار بر سر نیاز شدید رفع تنش و انجام گفت‌وگو در یمن توافق و ابراز امیدواری کردند، طرف‌های یمنی به توافق سیاسی کاملی دست یابند؛ توافقی که صلح و امنیت را در این کشور محقق کند.

یمن از سال ۲۰۱۴ شاهد جنگ داخلی است که در اثر آن ائتلاف عربی متشکل از ۱۰ کشور از جمله امارات به رهبری عربستان در این جنگ مداخله کرده و در مقابله دولت مستعغی یمن با انصارالله به حمایت از این دولت برخاسته است.

از طرفی نیز برنامه‌های ویژه امارات در یمن از جمله کنترل بر بنادر و سواحل این کشور آن هم در سایه سکوت عربستان امور یمن را پیچیده کرده است، امارات طی سه سال جنگ در یمن گروه شبه نظامیان داخلی تشکیل داده و آن را در راستای منافع خود و مخالفت با رویکردهای دولت مستعفی یمن به کار گرفته؛ مساله‌ای که میان نیروهای امارات و دولت مستعفی یمن درگیری ایحاد کرده است تا جایی که امارات متهم به اشغال تعدادی از مناطق ساحلی یمن است.

این تحولات موجب پیچیده شدن روند حل بحران یمن و ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور شده و مساله حل بحران با برخی مسائل جانبی یمن گره خورده و در نتیجه روند حل بحران از مسیر خود در داخل این کشور خارج و به صحنه منطقه‌ای کشیده شده است تا جایی که هر کدام از طرف‌های منطقه‌ای به دنبال سهمی در راه‌حل‌های آتی بحران این کشور هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.