کازرون آرام و قرار ندارد. از همان روزهای اول سال تاکنون، اعتراض پشت اعتراض. حالا هم درگیری و زخمی و کشته. 

 

اصل ماجرا یک مطالبه قدیمی است. اهالی قائمیه از ضعف امکانات گلایه مند هستند و ترجیح می دهند از کازرون جدا شوند، کازرونی ها اما به این خاطر که با این تقسیم بندی مناطق حاصلخیر و سرمایه های باستانی و فرهنگی را به قائمیه واگذار خواهند کرد مخالفت می کنند. 

 

اختلاف مردم در این مورد قصه امروز و دیروز نیست اما تا حالا پیگیری نشده، علت را هم باید در یک جریان با نفوذ جستجو کرد که اینطور ترجیح داده است. 

 

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در گفت و گویی همزمانی استاندار شدن افشانی و نمایندگی رضازاده را آغاز پیگیری این مطالبه می داند. به گفته او افشانی استاندار مستقلی بود که برای خوشایند دیگران کار نمی کرد. موضع رضازاده نیز که مشخص است او زاده قائمیه و هوادار جداسازی است. به همین خاطر با هم تیم خوبی را تشکیل داده و مساله را پیگیری کردند، بیماری آیت الله ایمانی که یکی از مخالفان سرسخت این قضیه بود نیز فرصت را فراهم تر کرد. درگیری ها اما زمانی آغاز شد که حجت الاسلام خرسند امام جمعه کازرون جانب مخالفان را گرفت و اعتراضات گسترده شد. افزایش اعترضات از یک سو و تغییر استاندار از سوی دیگر ورق را برگرداند. به گفته منابع محلی تبادار استاندار فعلی از ایام قدیم و زمان استانداری بوشهر یار غاز آیت الله ایمانی بوده و بر مبنای همین روابط صمیمانه مقابل مخالفان جداسازی کوتاه آمد. 

 

منطقا باید با این عقب نشینی دولت و قول بازنگری در مساله تقسیمات کشوری، موضوع فیصله می یافت اما اینطور نشد. مهدی حاجتی معتقد است که مخالفان دولت در استان فرصتی برای زهرچشم گرفتن پیدا کرده و به این سادگی ها از آن نخواهند گذشت. برخی منابع غیر رسمی اما از این هم فراتر رفته و حجت الاسلام حاجتی را متهم می کنند. امام جمعه کازرون اما در خطبه ها نماز جمعه این هفته با اشاره به این که از این اتهام زنی ها خبر دارد، مردم را به آرامش دعوت کرد و از آن ها خواست که احساساتی عمل نکنند. او تاکید کرد که در فضای آرام می توانیم به خواسته های خود برسیم.

 

با همه این اوصاف کازرون و قائمیه هنوز آرام نگرفته است. فضای مجازی متاثر از اعمال خشونت در برابر معترضان است و کاربران غمگین و خشمگین اند. رئیس کل دادگستری استان فارس اما می گوید «نهایت خویشتن داری را در مقابل مردم داشته‌ایم». مهدی حاجتی اما با اشاره به آمار بالای قاچاق اسلحه در آن منطقه نگران ادامه اعتراضات دو درگیری ها است. مقامات استانی از یک سو به خاطر درگیری حادث شده و خشنوت اعمال شده مورد انتقاد هستند و از سوی دیگر تلاش می کنند با عقب نشینی از تصمیم خود دل مردم کازرون و قائمیه را به دست آورند. امام جمعه کازرون که در ابتدا همراه معترضان بود، هم تغییر موضع داده و تاکید می کند که نباید برای پیگیری خواسته های خود شهر را غیر ایمن کنیم. 

 

بدون شک این حرف های امام جمعه می تواند در آرام کردن فضا نقش موثری داشته باشد همان طور که حمایت او از معترضان در بالاگرفتن این آتش نقش داشت. البته میزان این اثرگذاری به پایگاه مردمی و مقبولیت او بستگی دارد. این موضوعی است که ناصر قوامی، امام جمعه سابق قزوین بر آن تاکید دارد. 

 

او در گفت و گو با « نامه نیوز» به نقش امام جمعه در حل بحران‌های سیاسی اشاره کرد گفت: « تریبون نمازجمعه یکی از ظرفیت‌های ایجاد وحدت میان مردم و برقراری آرامش در فضای سیاسی کشور است و متاسفانه به اندازه سال‌های ابتدای انقلاب مورد توجه قرا نمی‌گیرد. به خاطر اینکه ائمه جمعه نتوانسته اند نقش بی‌طرفی را رعایت و در ایجاد وحدت در جامعه نقش‌آفرین باش».

 

وی با ابراز تاسف از اینکه « بعضا ائمه جمعه با اظهارات تفرقه افکانه خود به شکاف‌های موجود دامن می‌زنند» گفت : « بنده در مورد پایگاه اجتماعی امام جمعه و توجه مردم به نماز جمعه در کازرون اطلاع دقیقی ندارم اما تصور می‌کنم که اگر در ایجاد وحدت نقشی می‌داشت قطعا کار به اینجا نمی‌رسید. اگر اکثریت قاطع مردم امام جمعه را قبول داشتند، می‌شد با استفاده از ظرفیت نماز جمعه در ایجاد وحدت و حل و فصل مشکلات وارد عمل شد و پیش از اینکه کار به اینجا برسد، به شیوه مناسبی مشکلات را حل کرد. اکنون نیز اگر مردم کارزون امام جمعه را به عنوان یک فرد بی‌طرف و همراه بدانند، می‌توان از ظرفیت او برای حل و فصل مسالمت آمیز موضوع استفاده کرد».

 

قوامی همچنین مسئولیت وضعیت پیش آمده در کازرون را به عهده وزارت کشور دانست و گفت: « هر یک از این بحران‌ها اگر در جاهای دیگر اتفاق می‌افتد با استعفای وزیر کشور همراه بود اما متاسفانه با در کشور ما بدون کارشناسی و بررسی وضعیت اجتماعی تصمیمی در مورد جداسازی دو منطقه گرفته شده و حالا نیز تشنجات ایجاد شده به درستی مدریت نمی‌شود.»

 

این نماینده پیشین مجلس تنها کسی نیست که وزارت کشور را مسئول می داند. برخی از نماینگان فعلی مجلس نیز همین نظر را دارند. برای همین هم فریده اولادقباد گفته است «در ناآرامی‌های اخیر کازرون ابهام‌ها فراوان است. مجلس باید وزیر کشور را بخواهد و ایشان درباره زوایای مختلف آنچه در این شهرستان اتفاق افتاده، اطلاع‌رسانی کند».

 

فاطمه سعیدی دیگر نماینده مجلسی است که منتظر شنیدن توضیحات وزارت کشور است. او در صفحه توییتر خود نوشته بود: « وزارت کشور در مورد تقسیم کازرون توضیح دهد. کشور در شرایطی نیست که عده‌ای با بی‌تدبیری نارضایتی مردم را دامن بزنند. متأسفانه هیچ اطلاع‌رسانی درستی از وضعیت کازرون انجام نمی‌شود». 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.